A biztosított vagyontárgy

A Casco biztosítás a vagyonbiztosítás egyik formája, így vonatkoznak rá a vagyonbiztosítás törvényi szabályai. Magától értetodonek látszik, hogy e biztosítás esetében a biztosított vagyontárgy, vagyis az ingóság, amelynek valamely károsodása a biztosító fizetési kötelezettségét kiváltja, a gépjármu. Ugyanakkor mégis érdemes szólni néhány szót errol a kérdésrol, hiszen sokan már a szerzodéskötésnél is olyan hibát vétenek, amely egy esetleges késobbi kárrendezésnél kellemetlen meglepetéseket okozhat. Alapesetben a biztosítás ugyanis csak az adott gyártmánynak, típusnak és kivitelnek megfelelo felszereltséggel és tartozékokkal ellátott gépjármure vonatkozik. Az ezt meghaladó tartozékokat és felszerelést (ún. nem gyári extrák) külön fel kell tüntetni a biztosítási szerzodésben. Ha például az adott kivitel gyárilag tartalmazza a légkondicionáló berendezést, akkor arra külön feltüntetés nélkül is vonatkozni fog a biztosítási fedezet, ha azonban az említett berendezést a vevo megrendelésére utólag szerelik be az autóba, és azt az ajánlatban nem tüntetik fel, akkor a kárrendezés során annak értékét a biztosító nem fogja megtéríteni.  

 

Biztosítási események

A Casco biztosítás különbözo elemek tetszoleges kombinációjából összeállítható biztosítási csomag. Ezeknek az elemeknek a sajátosságát a biztosítási esemény meghatározása adja meg.   A biztosító megtéríti azokat a biztosított gépjármuvet ért károkat, amelyeket közvetlenül, kívülrol és hirtelen fellépo mechanikai behatás idéz elo (tipikusan a saját hibás balesetek), illetoleg amelyeket idegen személy rongálása okoz (töréskár). Nem terjed ki a biztosítás a nem baleseti jellegu károkra (pl. anyagfáradás, muszaki hiba, természetes elhasználódás stb.).   A biztosító fizet akkor is, ha a gépjármuvet tuz - beleértve a gépjármuvön belül keletkezett, valamint a külso tüzet is - illetoleg bizonyos természeti erok - így pl. villámcsapás, földcsuszamlás, szélvihar, árvíz, belvíz, jégverés, földrengés stb. - károsítják (elemi kár).   A legtöbb eltérés az egyes biztosítók feltételei között a lopáskár definíciója körében tapasztalható. Egyben ez az a kérdés, amely tekintetében a legtöbb jogvita alakul ki a biztosítók és ügyfeleik között. Általánosnak tekintheto, hogy biztosítási eseménynek csak akkor minosül a lopás, illetve a jármu önkényes elvétele, ha a gépkocsit megfeleloen lezárták. A megfelelo lezártság fogalmát azonban a biztosítók nem egységesen határozzák meg. Egyes biztosítók megelégszenek azzal, ha az összes zár be van zárva, mások - különösen értékesebb gépkocsiknál - további biztonsági berendezéseket - riasztó, mechanikus védelem stb. - írnak elo.   Egyes biztosítók fedezetet nyújtanak a gépjármu elrablásárais. Ez esetben nyilvánvalóan értelmetlen lenne megkívánni az autó megfelelo lezártságát, hiszen a tipikus elkövetési mód ilyenkor éppen az, hogy a nyitott autója közelében tartózkodó tulajdonos ellen eroszakot alkalmaznak, és így szerzik meg tole a gépkocsiját.   Fizet a biztosító akkor is, ha a teljes gépjármuvet nem, hanem csupán annak tartozékait (részlopás) vagy az abban tartott személyi használatú vagyontárgyakat (poggyászlopás) lopják vagy rabolják el.  

 

A biztosító szolgáltatása

A kárrendezés alapvetoen különbözik totálkár, illetve részkár esetén.   Totálkárról akkor beszélünk, ha a gépkocsit ellopják, az megsemmisül, illetve olyan mértékben megrongálódik, hogy az gazdaságosan nem javítható, vagy helyreállítása muszakilag nem indokolt. A legtöbb biztosító a gépjármi aktuális forgalmi értékéhez viszonyítva meghatározza azt a határt, amíg az gazdaságosan javítható, efölött pedig totálkárként kezeli és rendezi az ügyet (Pl. ha a jármu értéke 1 millió Ft, a gazdaságos helyreállítás határa - az ún. totálkár limit - pedig 70 %, akkor a biztosító 700 000 Ft feletti javítási költség esetén totálkárnak tekinti az eseményt). Ha a jármu totálkáros, akkor a biztosító annak káridoponti forgalmi értékét téríti meg. Ez az érték nem minden esetben egyezik meg a piaci értékkel, mivel a legtöbb esetben az EUROTAX magyarországi használtautó katalógusának áraiból indulnak ki, ezek pedig általában alacsonyabbak a piaci árnál. Ráadásul a biztosító még az önrészesedést, és az éves díjból még meg nem fizetett hátralékot is levonja. Ugyancsak levonja a biztosító az ún. maradványértéket, vagyis annak a roncsnak az értékét, amely a káresemény után megmaradt. Az ügyfelek számára ezt a kárrendezési módot a biztosítási feltételek - amelyeket az ügyfél a szerzodés aláírásával a maga számára kötelezonek ismert el - is tartalmazzák, sot azt részben törvényi szabályozás is alátámasztja, így egy esetleges jogvita esetén a bíróság is abból indul ki. Ennek köszönheto, hogy a legtöbb összegszeruség miatt indított pert a biztosítók nyerik.   Némi vigaszt jelent - foként a fiatalabb évjáratú autók tulajdonosainak -, hogy bizonyos feltételek esetén a biztosító az elso forgalomba helyezést követo meghatározott ideig - általában 1/2-1 évig - totálkár esetén a gépkocsi kárkori új értékét fizeti meg.   A javítással helyreállítható károknál a biztosító egyrészt a javítási költséget, másrészt egyes járulékos költségeket (pl. szállítás, tárolás stb.) térít meg. Probléma akkor adódik, ha a javítás elvégzése után a jármuben értékemelkedés áll elo. Ezt az értékemelkedést ugyanis a biztosító jogosult a javítási költségbol levonni. (Ezt nevezi a szakzsargon "avultatásnak.) A jelenlegi technikai színvonal mellett a jármu 6 éves kora jelenti azt a "lélektani" határt, amely fölött az avultatás indokolt, ennél fiatalabb autóknál a sérülés még szakszeru javítás mellett is inkább értékcsökkenést eredményez. (Az értékcsökkenést egyébiránt a biztosító a Casco biztosítás alapján nem téríti meg.) Egyes feltételek kifejezetten tartalmazzák is azt a kikötést, hogy a jármu hatéves koráig csak bizonyos alkatrészek (pl. kerékabroncsok, akkumulátor, motor, váltó stb.) helyreállítási és pótlási költségeibol von le értékemelkedés címén.  

 

A kockázatviselés kezdete

A szerzodés létrejöttét és hatálybalépését a legtöbb Casco feltétel a Polgári Törvénykönyvvel megegyezoen szabályozza. Ennek lényege, hogy a szerzodés a felek írásbeli megállapodásával jön létre, és az elso díj megfizetésével lép hatályba. Ugyanakkor létezik a biztosítási szerzodés létrejöttének egy speciális - és a gyakorlatban a legtöbbször eloforduló - formája, nevezetesen, ha a biztosított ajánlatára a biztosító 15 napig nem válaszol, akkor a szerzodés az ajánlat átvételének napjára visszameno hatállyal létrejön. Ez azt jelenti, hogy az ügyfél 15 napig bizonytalanságban van afelol, hogy ajánlatát visszautasítják-e, illetoleg ha e 15 nap alatt történik káresemény, úgy azt kifizetik-e. Szerencsére a bírói gyakorlat egységes abban, hogy amennyiben a biztosító a fenti 15 napon belül, de már a bekövetkezett biztosítási eseményrol történt tudomásszerzése után utasítja el az ügyfél ajánlatát, és az elutasítást nem tudja megfeleloen megindokolni, úgy a bekövetkezett kárt ki kell fizetnie.   Mindenesetre, ha egy mód van rá - márpedig erre a kereskedoknél, illetve a hitelre vásárolt gépkocsiknál a lehetoség adott - akkor a szerzodésben kifejezetten meg kell állapodni a biztosítóval a kockázatviselés kezdo idopontjában, kiküszöbölendo a fenti problémát.  

 

Kizárások

Valamennyi Casco feltétel tartalmaz egy hosszabb-rövidebb listát azokról az eseményekrol, amelyekkel kapcsolatban a biztosító nem fizet kártérítést.   Így például kizárt a fedezetbol, ha  

  1. autóversenyen, vagy arra való felkészülés során keletkezett kár,
  2. nem baleseti jelleggel bekövetkezett sérülés (pl. muszaki hiba, anyagfáradás, hutovíz megfagyás stb.), azzal, hogy amennyiben ezek következtében valamilyen biztosítási eseménynek minosülo kár következik be, úgy azt a biztosító megtéríti. (Pl. önmagában a fék meghibásodása nem biztosítási esemény, de ha a fékhiba miatt a jármuvel balesetet szenvednek, akkor az így keletkezett károkat a biztosító megtéríti.)
  3. háborús eseményekkel, terrorizmussal, felkeléssel, tüntetéssel vagy más zavargással összefüggésben,
  4. államhatalmi és államigazgatási szervek rendelkezései során bekövetkezett károkat,
  5. ionizáló vagy radioaktív sugárzás miatt keletkezo sérüléseket.

 

Mentesülés

Mentesül a biztosító a kártérítési kötelezettsége alól, amennyiben bizonyítja, hogy a kárt jogellenesen:  

  1. a biztosított,
  2. a vele egy háztartásban élo közeli hozzátartozója,
  3. a gépjármu üzemeltetésében közremuködo alkalmazottja,
  4. illetve megbízottja szándékosan vagy súlyosan gondatlanul okozta,
  5. illetoleg ugyanezen személyek a kárenyhítési vagy kármegelozési kötelezettségüket szándékosan vagy súlyosan gondatlanul megszegték.

Vitathatatlanul ilyen magatartásnak minosül, ha a jármuvet ittas állapotban vezetik, illetve a vezetést tudatosan ittas személynek engedik át. Ugyancsak súlyos gondatlanság, ha a jármuvet szakszerutlenül üzemeltetik, illetoleg az a káresemény idopontjában bizonyíthatóan súlyosan elhanyagolt muszaki állapotban volt, illetve a rá vonatkozó hatósági eloírásokat megszegték. Ugyancsak kevéssé vitatható az az eset, amikor a jármu átmenetileg "védtelenné" válik (pl. a szélvédoje betört, a kulcs elveszett, a gépkocsi valamilyen esemény miatt nem zárható) és a biztosított nem gondoskodik a megfelelo zárt helyen való tárolásáról. (Természetesen ez a körülmény csak a lopáskár megtérítése alól mentesíti a biztosítót.)   Ugyanakkor meglehetosen megoszlanak a vélemények arról, hogy vajon mentesüléshez vezethet-e az a tény, hogy a biztosított a forgalmi engedélyt és/vagy a jármu pótkulcsát az autóban hagyta. Az egyik oldal érvei szerint ez a körülmény a gépkocsi felnyitásában, és abban, hogy a tolvaj bejusson annak utasterébe semmiféle szerepet nem játszik. A másik oldal szerint ugyanakkor a jármu elvitelét igen is elosegíti a pótkulcs, sot a modern mikrochippel muködo indításgátló esetében ez kifejezetten szükséges is ahhoz, a forgalmi pedig a jármú elviteléhez ugyan nem nyújt segítséget, viszont az értékesítéshez igen. Ezáltal azt az esélyt csökkenti minimálisra, hogy az eltulajdonított autó utóbb visszakerüljön tulajdonosához. A bíróságokon sem alakult ki egységes gyakorlat etekintetben: a biztosító 100 %-os fizetési kötelezettségének kimondásától az 50-50 %-os kármegosztáson keresztül a teljes mentesülés elfogadásáig igen széles skálán mozognak az ítéletek.  

1959. évi IV. törvény;1978. évi IV. törvény; 2006. január 6., péntek

A biztosított vagyontárgy
Biztosítási események
A biztosító szolgáltatása
A kockázatviselés kezdete
Kizárások
Mentesülés
A gépjármu Casco biztosítás egyike a legszélesebb körben ismert biztosítási formáknak. Ugyanakkor ez az a biztosítás, amely az ügyfelek számára a legtöbb bosszúságot okozza, egyfelol a biztosítók helyenként kiszámíthatatlan és vitatható gyakorlata, másfelol nem kis részben az ügyfelek tájékozatlansága miatt. Melyik autós ne bosszankodott volna azon, hogy a biztosító nem a teljes javítási költséget fizette meg részére, vagy ellopott autójának nem a "piaci" értékét térítette meg. Jónéhányan álltak értetlenül akkor, amikor a gépkocsi ellopása esetén a biztosító megtagadta a kárkifizetést, pedig a tulajdonos csak a forgalmit, vagy a tartalék kulcsot felejtette a kesztyutartóban. Cikkünkkel segítséget kívánunk adni olvasóinknak ahhoz, hogy el tudjanak igazodni a Casco biztosítás rejtelmeiben.