Biztosítási kötelezettség

A gépjármu mindenkori üzembentartóját a gépjármu hatósági jelzésekkel való ellátásának idopontjától a forgalomból való végleges kivonásáig terheli a biztosítási kötelezettség, kivéve természetesen a gépjármu használata szüneteltetésének idotartamát (a rendszámtábla leadása a téli hónapokra). Ideiglenes forgalomba helyezésnél a biztosítási szerzodésnek (elozetes fedezetigazolásnak) legalább arra az idoszakra kell kiterjednie, amelyre az ideiglenes forgalmi engedély és a rendszám érvényes. Magától értetodoen eltéro szabályok vonatkoznak a versenysportra, az autó- és motorversenyek rendezoje más biztosítást köteles kötni, mint a "civilek".   A rendelet értelmében csak akkor lehet forgalomba helyezni a gépjármuvet, illetve az üzembentartóval kapcsolatos bejegyzést tenni a forgalmi engedélybe, törzskönyvbe, továbbá rendszámtáblát cserélni, elvégezni a gépjármu idoszakos muszaki felülvizsgálatát, ha igazolták, hogy a jármunek van kötelezo felelosségbiztosítása. A biztosítási szerzodés megkötését a biztosítási kötvény vagy a biztosító által kiállított igazolólap tanúsítja. A biztosítási szerzodés díjfizetéssel való fenntartását a befizetést igazoló csekk, illetve a biztosító által kiállított bizonylat tanúsítja. A gépjármu üzembentartója a biztosítási szerzodés fennállását és díjfizetéssel történo folyamatos hatályban tatását tanúsító bizonylatot köteles a forgalmi engedéllyel együtt magánál tartani és ellenorzéskor felmutatni.  

 

Szigorúbb ellenorzés

Az ebben az üzletágban is tevékenykedo biztosítók a megkötött szerzodésekrol, a fedezetigazolások kiadásáról, valamint az egyes szerzodések megszunésérol értesítik a Belügyminisztérium Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatalát, s a Hivatal az adatok alapján központi nyilvántartást vezet a biztosítási szerzodésekrol. A kötvény-nyilvántartás és a központi gépjármu-nyilvántartás alapján a Hivatal ugyanitt legalább negyedévente ellenorzik a felelosségbiztosítási szerzodések érvényességét, és összeállítják azoknak az üzembentartóknak a listáját, akiknek nincs érvényes biztosítási szerzodésük. Ha megállapítják, hogy a gépjármure nincs érvényes felelosségbiztosítási szerzodés, a Hivatal értesíti az üzembentartó lakhelye (székhelye) szerint illetékes - okmányirodát muködteto - körzetközponti jegyzot, s ha az üzembentartó 8 napon belül nem igazolja a biztosítási szerzodés fennállását, a jegyzo köteles kivonni a forgalomból a jármuvet. Ráadásul a jegyzo eme határozatával szembeni jogorvoslatnak nincs halasztó hatálya, azaz - ismerve az effajta eljárások hosszadalmasságát - szinte garantált, hogy a jármu tulajdonosa vagy használója jó néhány hétig csak a jogszabályok megsértésével használhatja gépjármuvét, amit természetesen az elso közlekedésrendészeti ellenorzésnél szankcionálni fognak. Ha a jármu üzemben tartásának nem feltétele a forgalmi engedély megléte, akkor a gépjármu a közúti forgalomban kizárólag úgy vehet részt, ha a biztosítási szerzodés fennállását tanúsító jelzés van rajta. Az ilyen jelzések viszont csak a biztosítási díj megfizetése ellenében kaphatók meg a biztosítóktól.  

 

A biztosító kártérítési kötelezettsége

A biztosítók káreseményenként több száz millió forintig kötelesek helytállni, amiként akkor is kötelesek, ha a káreset a biztosítási szerzodés díjnemfizetés miatt történo megszunését követo 30 napon belül következik be, illetve akkor is, ha a károkozó üzembentartó biztosítási szerzodéssel nem rendelkezett. A károsult harminc napon belül köteles bejelenteni a biztosítónak a káreseményt.  

 

A kártalanítási számla kártérítési kötelezettsége

Ugyancsak harminc napon belül kell bejelenteni az ismeretlen gépjármu által okozott kárt, ám azt ilyen esetekben az ún. kártalanítási számláról fogják megtéríteni. Ha a károsult önhibájából nem tesz eleget a bejelentési kötelezettségének és emiatt utóbb lényeges körülmények kideríthetetlenné válnak, a Kártalanítási Számla kezeloje nem köteles fizetni. A kártalanítási számla a kötelezo gépjármu-felelosségbiztosítást muvelo biztosítók által folyamatosan finanszírozott pénzalap, amelynek célja a kötelezo felelosségbiztosítással nem rendelkezo, valamint az ismeretlen üzembentartók által okozott károk megtérítése. A kártalanítási számlát a Magyar Biztosítók Szövetsége - a MABISZ kezeli.   Ha ismeretlen a károkozó és harmadik országbeli a károsult, a kárt kizárólag akkor téríti meg a Kártalanítási Számla kezeloje, ha a baleset idopontjában a károsult országában a kárt szenvedett magyar állampolgárnak hasonló esetben járna kártalanítás. A Kártalanítási Számla kezelojének természetesen visszkereseti joga van. A károsult követelésének kielégítésével kapcsolatban felmerült összes ráfordítása és költsége megtérítését követelheti a biztosítással nem rendelkezo üzembentartótól, illetve egyetemlegesen a forgalomba nem helyezett vagy a forgalomból kivont gépjármu tulajdonosától és vezetojétol.  

 

Külföldiek Némiképp speciális szabályok vonatkoznak a (külföldi) harmadik országbeli jármuvekre. Ezek csak akkor léphetnek Magyarország területére, ha üzembentartójuk nemzetközi érvényu felelosségbiztosítással rendelkezik vagy a gépjármu olyan ország hatósági jelzéseit és országjelét viseli, amely részese a rendszámegyezménynek avagy amely ország nemzeti irodájával a magyar Nemzeti Iroda hasonló megállapodást kötött. A Nemzeti Iroda a Magyarországon kötelezo gépjármu-felelosségbiztosítással foglalkozó biztosítók szervezete, amely ellátja a nemzetközi gépjármu-biztosítási egyezménybol és a kapcsolódó egyezményekbol eredo koordinációs, kárrendezési és elszámolási feladatokat. Ha a belépni szándékozó jármu netán mégsem felelne meg ezeknek a kívánalmaknak, akkor vezetoje a határállomáson köteles felelosségbiztosítási szerzodést kötni. Amennyiben Magyarország területén külföldi telephelyu gépjármuvel okoznak kárt, a kártérítési igényt a Nemzeti Irodával szemben is lehet érvényesíteni.  

 

Díjmegállapítás

A biztosítók a következo évi díjaikat a kormányrendeletben foglalt gépjármu kategóriánként, díjosztályonként és a meghatározott bonus-malus kategóriák szerinti besorolással kötelesek megállapítani. Az egyes díjosztályokban, illetve bonus-malus kategóriákon belül a biztosító természetesen differenciált díjakat alkalmazhat. A biztosítók minden év október 30-áig kötelesek két országos napilapban közzétenni, valamint az ügyfélfogadásra rendelkezésre álló helyiségeikben és az interneten hozzáférhetové tenni a következo évi díjaikat. A meghirdetett díjak év közben nem változtathatók.  

 

Mellékletek

A kormányrendelethez három mellékletet is csatolt a jogalkotó:  

  1. az elso a gépjármu-felelosségbiztosítás általános feltételeivel foglalkozik,
  2. a második a gépjármu-kategóriákat sorolja fel,
  3. míg a harmadik a bonus-malus rendszert ismerteti.
Ezekbol tudható meg, hogy a biztosítási díjat elore kell fizetni, a forgalmi engedély nélküli gépjármuvek esetén a biztosítási díjat a teljes biztosítási idoszakra elore kell fizetni. Lényeges, hogy sok esetben a biztosító nem téríti meg a kárt például:  
  1. a károkozó gépjármuben elhelyezett tárgyakban keletkezett, ha ezek nem a gépjármuvel utazók személyi használatára szóló tárgyak;
  2. a károkozó gépjármuben keletkezett;
  3. sugárzó anyagok hatására keletkezett;
  4. a gépjármu balesete nélkül az út burkolatában keletkezett;
  5. a gépjármu - forgalomban való részvétele nélkül - munkagépként való használata során keletkezett;
  6. gépjármuverseny vagy az ahhoz szükséges edzés során következett be,.
190/2004. (VI. 8.) Korm. rendelet; 2005. szeptember 30., péntek
Biztosítási kötelezettség
Szigorúbb ellenorzés
A biztosító kártérítési kötelezettsége
A kártalanítási számla kártérítési kötelezettsége
Külföldiek
Díjmegállapítás
Mellékletek
A 190/2004. (VI. 8.) Korm. rendelet lényege, hogy minden magyarországi telephelyu gépjármu üzembentartója köteles felelosségbiztosítási szerzodést kötni a gépjármu üzemeltetése során okozott károk fedezetére és a szerzodést folyamatos díjfizetéssel hatályban tartani