Alattomos kanyarok? Minden, amit a kanyarokról tudni kell.
Tévhit eloszlatása
Többféle kanyartípust is ismersz biztosan, de egytõl nagyon félsz, ebben biztos vagyok! A szûkülõ kanyaroktól. A szûkülõ kanyar olyan kanyar, ami lesben várja az óvatlan motorost és mikor az a kanyarba ér hirtelen beszûkíti magát.
Elárulok egy nagy titkot! A kanyarok nem szûkülnek, hanem csak fekszenek, pihennek és várják, hogy bevedd õket. Neked a feladatod megállapítani, hogy milyen cseleket rejtenek magukba.
Hogyan állapítsd meg milyen kanyar következik?
Több minden is segíthet megállapítani az elõtted fekvõ kanyar ívét.
Szembõl érkezõ forgalom
A legtöbb információt a szembejövõ autósoktól és motorosoktól kapod, hisz látod milyen íven és sebességgel érkeznek feléd. Ezen információt feldolgozva, te magad is könnyen megtudod határozni majd a sebességed és a kanyarodási ívet.
Kapcsolódási pont (én így nevezem)
Ha legközelebb motorral mész egy kanyargós útszakaszon figyeld meg az út széleinek mozgását. Minél élesebb egy kanyar, annál közelebb van egymáshoz az út két széle (mármint te így látod). Ha a két pont összeér, akkor biztos lehetsz benne, hogy egy nagyon éles kanyarral állsz szemben.
Egyenes menetben ahol nincs kanyar az út szélei a horizonthoz közeledve egyre közelebb kerülnek egymáshoz, de a szélek egyenletesen mindkét irányból szûkülnek.
180°-os éles visszafordító. Az út két széle "összeér"
Jól látható, hogy éles kanyar fog közeledni, mivel az út bal széléhez igen hirtelen "közeledik" az út jobb széle. Egy ponton össze is ér... ezekre a kanyarokra nagyon kell vigyázni, mivel szinte biztos, hogy egy éles visszafordító fog várni téged a fák mögött:)
Hordalék a kanyarban
A legkellemetlenebb, mikor egy esõs tavaszi nap után motorozni indulunk, valami jó kis kanyargós helyre. Ilyen hely például a Mátra, ami a motorosok elõszeretettel koptatnak. Az esõ lemossa a dombokról (hegyekrõl) a kavicsokat és azok szépen az úton pihennek még egy jármû oda nem ér.
Szerencsének mondható, hogy az utat nem csak mi motorosok használjuk hanem autósok, buszosok és teherautósok is:) A szerencse abban merül ki, hogy az imént felsorolt jármûvek két nyomon haladnak, így az úton összegyûlt törmeléket szépen az út közepére pöckölik a kerekeik egy idõ után.
Mivel az út közepére kerülnek ezek a hordalékok ezért "tisztává" válik a két említett nyomvonal. Sajnos a kutya ott van elhantolva, hogy mi nem ugyan azon a nyomvonalon kanyarodunk mint az autósok.
Nekünk motorosoknak minden kanyarban (ha ideális íven akarunk kanyarodni) át kell haladnunk a sávunk középvonalán. Na... ezt nem szabad tenned, ha tudod, hogy hordalékos az úttest. Vegyél kisebb ívet, vagy eleve a külsõ ívrõl fordulj és maradj is ott. Nagy eséllyel nem fogsz megcsúszni az úton lévõ hordalékon.
Mindig megfontoltan és "ésszel" motorozz, ha ismeretlen helyen jársz.
Ha olyan helyen motorozol, ahol jó ideje nem jártál (esetleg soha) mindig legyen tartalékod a kanyarokban. Ez azt jelenti, hogy ne lábtartóig lefektetett motorral érkezz a kanyarba, mivel nem tudhatod mi vár a kanyar közepén.
Legyen mindig annyi benned és a motorodban, hogy egy esetleges manõver még beleférjen.
Tudom, hogy sokan talán te is szeretsz "aprítani" a kanyarokban, de csak egyszer kell hibázni és utána örökre bánni fogod. Lehet jókat kanyarodni mérsékelt tempóban is.
Ne kanyarodj a záróvonalon!
Mivel kanyarban mindig döntött pozícióban van a motor, ezért figyelj arra hogy ne a záróvonalon kanyarodjál, mivel így egészen biztosan a fejed a szembejövõnek a sávjába fog esni. Gondolom nem kell ecsetelnem mi van akkor, ha a szembõl érkezõ egy kicsit nagyobb íven veszi be a kanyart.
A flakon és a banánhéj története
Szerintem ennek a két szónak a hallatán a legtöbb motorosnak kinyílik a bicska a zsebében, hisz ezek a kellékek nem a föld szülöttei. Valami trehány humanoid végsõ kísérlete arra, hogy minket motorosokat végleg kitöröljenek a szótárakból.
Mivel minket sem ejtettek a fejünkre, ezért van néhány fortély amivel megelõzhetjük a váratlan csapdákat az úttesten. Igaz sokat nem tehetünk, de talán mégis van néhány taktika amivel elõnyhöz juthatunk.
Úgy közlekedj hogy lehetõleg ne legyen elõtted olyan jármû amitõl nem látsz elõre kellõ képen.
Ha hosszú a sor és nem akarsz elõzgetni, hagyj akkora követési távolságot, hogy legyen idõd egy irányváltoztatásra.
Ennél többet nemigen tehetsz sajnos.
Összefoglaló videó:
Egy elgondolkodtató videó:
Te alkalmazod az említett trükköket? Hogyan váltak be?
Kiegészítés 1 - 2010.06.21
Az említett kanyarodási pontot "eltûnési pontnak" hívják a szakzsargonban, és azt a pontot jelöli, ahol az út eltûnik a szemem elõl. Kanyarokat tekintve optimális esetben ez abból ered, hogy az elõttünk lévõ kanyar szöge valahol a látóhatáron belül elérte azt, ahol már úgy látjuk, hogy az út két széle összeér. Kevésbé optimális esetben az eltûnési pont az, ha valami(partoldal, fák-bokrok, épület, stb.) eltakarja elõlem az úttest további részét. Ez még nem jelent se hajtûkanyart, se szûkülõ kanyart. Csak kanyart jelent, amiben nagyon jól tudjuk használni az eltûnési pontot, mégpedig a következõképpen:
Az eltûnési pont hozzám viszonyított távolsága nagyon jól érzékelhetõ és segítségével pontosan megállapítható az adott kanyar íve, azaz, hogy nekem milyen sebességgel lesz azt kényelmes, vagy épp kellõen izgalmas bevennem. Viszont ahogy Ákos is írta nem minden kanyar állandó ívû, és azt bizony elõre tudnunk kell, és tudhatjuk is. Ami az eltûnési pont hozzám viszonyított távolságánál is jobban érzékelhetõ, az ennek a távolságnak a változása. Ha a távolság nõ, akkor bátran kezdhetem nyélre húzni a gázt, mert a kanyar íve elkezd kinyílni, és fantasztikus kigyorsítást produkálhatok. Viszont, ha ez a távolság elkezd csökkenni, akkor az azt jelzi nekem, hogy a kanyar íve beszûkül, és ha nincs elég tartalék a tempómban, akkor bizony ideje azonnal lassítani.
Hozzáfûzte - Óvári Bálint (Carlos)
Hozzászólások a/az "Alattomos kanyarok? Minden, amit a kanyarokról tudni kell." bejegyzéshez
Hogy mennyire úgy vannak a dolgok, ahogy az írásban szerepel, a saját tapasztalatom is alátámasztja.
Elsõ alkalommal menten Dobogókõ felõl Esztergom irányába. Miután nem volt ismerõs az út, nem is mentem gyorsan. Azért döntögettem a gépet (kényelmesen). Az egyik kanyarba beérve egyszer csak apró kõzúzalékon találtam magam. Az elesést csak úgy tudtam kivédeni, hogy csökkentettem a gép döntését. Persze így kissé átsodródtam a szembejövõ sávba, de szerencsére nem jött szembe senki. Fellélegezve ismét elkezdtem döntögetni. A következõ kanyarban víz átfolyás volt... Mivel idõben észleltem, erõs fékezéssel biztonságosan vehettem volna, ha... nem tolt volna féktávolságon belül egy autós... Így necces volt a dolog, de szerencsére nem volt baj (kicsit megcsúsztam ugyan).
Szóval: csak óvatosan.
belga
2010-06-23, 21:46
bocs ,nem tudtam befejezni a hozzászólást.szóval van egy 200 lovas yoshimura fireblade-om,és sosem zavar ha elmegy mellettem valaki aki "bátrabb".......már nem.......
a jelszó:NYUGALOM A HOSSZÚ ÉLET RITKA.
Szeki
2010-06-23, 09:07
Akos: Akkor átkereszteljük!
Akos
2010-06-23, 09:04
Arpi: 10-bõl 9x elírom nyugi Ez természetes
Arpi
2010-06-23, 06:24
Akos: Hát igen, veszélyes ez a MáRTa...
Akos
2010-06-22, 22:29
Gabor: Szerintem fékezett... és le is ért a moci alja... Mellesleg nem is döntött eleget, bár ezzel a jószággal nem is igen lehet...
Arpi: Elképzelhetõ... nekik ez, nekünk a Márta.
Arpi
2010-06-22, 22:11
Akos: Ezek az amcsik oda járnak korlátot szaggatni?
Arpi
2010-06-22, 22:10
Gabor: A papucs? Tényleg az lehetett, és nem a robesz ért le!
Akos
2010-06-22, 22:01
cbjani: Hát... igen. Egyébként ezekben a kanyarokban volt már hasonló eset: YouTube video
Gabor
2010-06-22, 22:01
cbjani: Ez hihetetlen. Ilyen kis erőhatás is elég a csúszáshoz. Nem akármi.
Szerintetek azért esett el, mert ahogy megakadt a papucs az úton, az megemelte a srácot, így nem nyomta a hátsó kereket?
cbjani
2010-06-22, 21:01
Akos: Egy kis kanyartechnika, a nem félek mert ez csak egy robogóBiciklis felfogás.Link
Szeki
2010-06-22, 17:30
Akos: Sajnos, a Gyertyaláng túra egy nagyon kedves barátom miatt lett életre hívva. Õ is robogóról váltott Banditra. De nem csak ebben volt maximalista... Nagyon rosszul érintett a dolog. Pedig csak! elesett a pirostól indulva. És volt egy két pici szintkülönbség 2X2 sávos keresztezõdésben... És pechére pont ott volt egy oszlop... Rossz olt még hallgatni is.
Akos
2010-06-22, 15:09
Egyik volt kollégám életében nem motorozott, majd elhatározta magát és letette nagy A-ra. A jogsi még meg sem volt, de elsõ motornak egy tunningolt GSXR750 várta a garázsban. Kerek perec megmondta, hogy a csajok miatt vette a gépet.
Azóta nem hallottam felõle... remélem még egyben van és nem visz utast magával.
Akos
2010-06-22, 15:05
Szeki: A CB900 az egy erõs Simson Az a vas túl nagy meglepetéseket nem tudott produkálni. Gondolom ezzel te is egyet értesz.
Jó lépcsõ volt a VFR800 ra.
Nem is köbcenti ugrás a probléma fõleg, hanem a rutin megszerzése. Ha így vesszük akkor én is egy 50cc Robi , 50cc Simson, 125cc Yamada DT, 125 Cagiva sport moci, 250 Chopper után ültem át a SV650-re, majd a SV1000 re. De én pöcstalicska korom óta motorozom... az oviban lánckerék volt a jelem.
A probléma ott van, amikor az elsõ motor egy automata 50cc robogó és utána egy GSXR750... ezt nem kellene.
Szeki
2010-06-22, 14:34
Akos: Én is ismerek olyat, aki Simsonról ült egy CB 900-ra, majd egy VFR 800-ra.
Akos
2010-06-22, 14:27
belga: Szia!
Igen és ezzel vissza is tértünk az alap problémához... a fokozatosság hiányzik.
Miért van az, hogy 21 évesen egybõl meglovagolhatsz egy 200Le motort? A szabályozással is problémák vannak, de a fejekben kellene rendet tenni elsõ körben. Tudok olyat aki egy robogó után átült egy SV650-re, ami igencsak harapós jószág egy robihoz képest.
fjrgrande: Szia!
A kanyartechnikával kapcsolatban egy másik cikk foglalkozott Link , bár tény, hogy biztos minden cikknek megvannak a maga hiányosságai. Apránként kiegészítem az észrevételek alapján.
belga
2010-06-22, 09:56
rutin és a szerpentin tisztelete.ha ez a kettõ hiányzik,bermeddig magyarázhatod a technikát......sajnos a saját hibás sújos balesetek
abból adódnak,hogy 18 évesen felülünk a robogó után egy hypersportra,és no respekt,istennek érezzük magunkat,a"LÓERÕK URÁNAK"tudva,hogy nincs nálunk gyorsabb(ami igaz is)és mikor a képzeletbeli kéziféket kiengedjük,utána jön a probléma ami lehet az utolsó ebben az életben.......35éves vagyok megvolt ez a korszakom,szerencsével éltem túl.....most van egy200 lovas yoshimura fireblade-em,de soha nem zavar,
fjrgrande
2010-06-21, 20:31
Én is kijegészíteném a dolgot.
A kanyar ivületének helyes megitélése mellet legalább olyan fontosnak tartanám,a hirtelen maximális dõlésszög elérésének technikáját elsajátítani,amit pályán illetve,rutintalanabbak külömbözõ vezetéstechnikai tréningeken könnyûszerrel megtanulhatnak,gyakorolhatnak.
Ha ez megy egy alattomossan beszûkülõ kanyar nem okozhat problémát senkinek.
Viszon tavaj óta folyamatossan használom a GPS-t mint navigátort(kilesem az ivületet sõt akár a köv kombinációt),
és mondhatom komoly büntetõ tud lenni,vadidegen szerpentinen is lehet olyat menni mintha az ember 100x járt volna már arra.
Ezt azért már rutinosabb,motorrosok csinálják mert sokszor téved,és igazábol csak vadabb tempónál van elõnye a rákészülésnek.
Akos
2010-06-21, 09:00
Carlos: Szia! Köszönöm a kiegészítés, nagyon hasznos + infók. Általában mindig van valami amit elfelejtek megemlíteni, ezért nagyon örülök ezeknek a kiegészítéseknek.
Elõzetes engedelmeddel a cikkhez hozzá is csaptam a hozzászólásod egy részét.
Kb. fél órán keresztül azon agyaltam hogy hívják azt a pontot "eltûnési pont".
Carlos
2010-06-20, 18:51
Kedves Vaslovasok!
A cikk elsõ feléhez tennék némi kiegészítést, remélem jó hasznát veszitek.
Az említett kanyarodási pontot "eltûnési pontnak" hívják a szakzsargonban, és azt a pontot jelöli, ahol az út eltûnik a szemem elõl. Kanyarokat tekintve optimális esetben ez abból ered, hogy az elõttünk lévõ kanyar szöge valahol a látóhatáron belül elérte azt, ahol már úgy látjuk, hogy az út két széle összeér. Kevésbé optimális esetben az eltûnési pont az, ha valami(partoldal, fák-bokrok, épület, stb.) eltakarja elõlem az úttest további részét. Ez még nem jelent se hajtûkanyart, se szûkülõ kanyart. Csak kanyart jelent, amiben nagyon jól tudjuk használni az eltûnési pontot, mégpedig a következõképpen:
Az eltûnési pont hozzám viszonyított távolsága nagyon jól érzékelhetõ és segítségével pontosan megállapítható az adott kanyar íve, azaz, hogy nekem milyen sebességgel lesz azt kényelmes, vagy épp kellõen izgalmas bevennem. Viszont ahogy Ákos is írta nem minden kanyar állandó ívû, és azt bizony elõre tudnunk kell, és tudhatjuk is. Ami az eltûnési pont hozzám viszonyított távolságánál is jobban érzékelhetõ, az ennek a távolságnak a változása. Ha a távolság nõ, akkor bátran kezdhetem nyélre húzni a gázt, mert a kanyar íve elkezd kinyílni, és fantasztikus kigyorsítást produkálhatok. Viszont, ha ez a távolság elkezd csökkenni, akkor az azt jelzi nekem, hogy a kanyar íve beszûkül, és ha nincs elég tartalék a tempómban, akkor bizony ideje azonnal lassítani. Kanyarban fékezésekre nem térek most ki külön, de jó ha tudod, hogy 99%-ban ezt motorfékkel a legcélszerûbb megoldani. Ehhez természetesen jól kell megválasztanod a kanyarban használt sebesség fokozatot. A motorod egy erõs közép, vagy annál nagyobb fordulaton legyen. Ha egy kanyarban elég lendületesen mész, akkor a kerekeken fellépõ centripetális erõ és a motorfék együttesen olyan lassító hatást érhetnek el, ami megközelíti az egyenesben történõ vészfékezést. Próbáljátok ki, gyakoroljátok be biztonságos helyeken, és akkor vészhelyzetben is jól fogtok reagálni.
Üdv:
Óvári Bálint
Szeki
2010-06-19, 18:23
Kékesre menet van egy ilyen kanyar, egy jobbos 90°, ami igencsak meglepetést tud okozni az óvatlan motorosnak, no meg a szembe jövõnek is. Ez kb a 8. kanyar a feljárattól.
Rudi
2010-06-19, 17:44
Sziasztok, eddig csak olvasgattam a fórumot, de egyre több hasznos infót olvasok nálatok, ezért gondoltam kivételesen meg is szólalok
Ez a cikk egész más megvilágításból mutatta meg nekem, hogy kell egy kanyart felismerni. A videón is jól látszik, amirõl szó van. Legközelebb ha a vasra szállok meg fogom figyelni a leírtakat és beszámolok róla.
Szerintem rendkívül hasznos cikk! Jöhet még, szívesen olvasgatom õket.