Alattomos kanyarok? Minden, amit a kanyarokról tudni kell.
Tévhit eloszlatása
Többféle kanyartípust is ismersz biztosan, de egytől nagyon félsz, ebben biztos vagyok! A szűkülő kanyaroktól. A szűkülő kanyar olyan kanyar, ami lesben várja az óvatlan motorost és mikor az a kanyarba ér hirtelen beszűkíti magát.
Elárulok egy nagy titkot! A kanyarok nem szűkülnek, hanem csak fekszenek, pihennek és várják, hogy bevedd őket. Neked a feladatod megállapítani, hogy milyen cseleket rejtenek magukba.
Hogyan állapítsd meg milyen kanyar következik?
Több minden is segíthet megállapítani az előtted fekvő kanyar ívét.
Szemből érkező forgalom
A legtöbb információt a szembejövő autósoktól és motorosoktól kapod, hisz látod milyen íven és sebességgel érkeznek feléd. Ezen információt feldolgozva, te magad is könnyen megtudod határozni majd a sebességed és a kanyarodási ívet.
Kapcsolódási pont (én így nevezem)
Ha legközelebb motorral mész egy kanyargós útszakaszon figyeld meg az út széleinek mozgását. Minél élesebb egy kanyar, annál közelebb van egymáshoz az út két széle (mármint te így látod). Ha a két pont összeér, akkor biztos lehetsz benne, hogy egy nagyon éles kanyarral állsz szemben.
Egyenes menetben ahol nincs kanyar az út szélei a horizonthoz közeledve egyre közelebb kerülnek egymáshoz, de a szélek egyenletesen mindkét irányból szűkülnek.
180°-os éles visszafordító. Az út két széle "összeér"
Jól látható, hogy éles kanyar fog közeledni, mivel az út bal széléhez igen hirtelen "közeledik" az út jobb széle. Egy ponton össze is ér... ezekre a kanyarokra nagyon kell vigyázni, mivel szinte biztos, hogy egy éles visszafordító fog várni téged a fák mögött:)
Hordalék a kanyarban
A legkellemetlenebb, mikor egy esős tavaszi nap után motorozni indulunk, valami jó kis kanyargós helyre. Ilyen hely például a Mátra, ami a motorosok előszeretettel koptatnak. Az eső lemossa a dombokról (hegyekről) a kavicsokat és azok szépen az úton pihennek még egy jármű oda nem ér.
Szerencsének mondható, hogy az utat nem csak mi motorosok használjuk hanem autósok, buszosok és teherautósok is:) A szerencse abban merül ki, hogy az imént felsorolt járművek két nyomon haladnak, így az úton összegyűlt törmeléket szépen az út közepére pöckölik a kerekeik egy idő után.
Mivel az út közepére kerülnek ezek a hordalékok ezért "tisztává" válik a két említett nyomvonal. Sajnos a kutya ott van elhantolva, hogy mi nem ugyan azon a nyomvonalon kanyarodunk mint az autósok.
Nekünk motorosoknak minden kanyarban (ha ideális íven akarunk kanyarodni) át kell haladnunk a sávunk középvonalán. Na... ezt nem szabad tenned, ha tudod, hogy hordalékos az úttest. Vegyél kisebb ívet, vagy eleve a külső ívről fordulj és maradj is ott. Nagy eséllyel nem fogsz megcsúszni az úton lévő hordalékon.
Mindig megfontoltan és "ésszel" motorozz, ha ismeretlen helyen jársz.
Ha olyan helyen motorozol, ahol jó ideje nem jártál (esetleg soha) mindig legyen tartalékod a kanyarokban. Ez azt jelenti, hogy ne lábtartóig lefektetett motorral érkezz a kanyarba, mivel nem tudhatod mi vár a kanyar közepén.
Legyen mindig annyi benned és a motorodban, hogy egy esetleges manőver még beleférjen.
Tudom, hogy sokan talán te is szeretsz "aprítani" a kanyarokban, de csak egyszer kell hibázni és utána örökre bánni fogod. Lehet jókat kanyarodni mérsékelt tempóban is.
Ne kanyarodj a záróvonalon!
Mivel kanyarban mindig döntött pozícióban van a motor, ezért figyelj arra hogy ne a záróvonalon kanyarodjál, mivel így egészen biztosan a fejed a szembejövőnek a sávjába fog esni. Gondolom nem kell ecsetelnem mi van akkor, ha a szemből érkező egy kicsit nagyobb íven veszi be a kanyart.
A flakon és a banánhéj története
Szerintem ennek a két szónak a hallatán a legtöbb motorosnak kinyílik a bicska a zsebében, hisz ezek a kellékek nem a föld szülöttei. Valami trehány humanoid végső kísérlete arra, hogy minket motorosokat végleg kitöröljenek a szótárakból.
Mivel minket sem ejtettek a fejünkre, ezért van néhány fortély amivel megelőzhetjük a váratlan csapdákat az úttesten. Igaz sokat nem tehetünk, de talán mégis van néhány taktika amivel előnyhöz juthatunk.
Úgy közlekedj hogy lehetőleg ne legyen előtted olyan jármű amitől nem látsz előre kellő képen.
Ha hosszú a sor és nem akarsz előzgetni, hagyj akkora követési távolságot, hogy legyen időd egy irányváltoztatásra.
Ennél többet nemigen tehetsz sajnos.
Összefoglaló videó:
Egy elgondolkodtató videó:
Te alkalmazod az említett trükköket? Hogyan váltak be?
Kiegészítés 1 - 2010.06.21
Az említett kanyarodási pontot "eltűnési pontnak" hívják a szakzsargonban, és azt a pontot jelöli, ahol az út eltűnik a szemem elől. Kanyarokat tekintve optimális esetben ez abból ered, hogy az előttünk lévő kanyar szöge valahol a látóhatáron belül elérte azt, ahol már úgy látjuk, hogy az út két széle összeér. Kevésbé optimális esetben az eltűnési pont az, ha valami(partoldal, fák-bokrok, épület, stb.) eltakarja előlem az úttest további részét. Ez még nem jelent se hajtűkanyart, se szűkülő kanyart. Csak kanyart jelent, amiben nagyon jól tudjuk használni az eltűnési pontot, mégpedig a következőképpen:
Az eltűnési pont hozzám viszonyított távolsága nagyon jól érzékelhető és segítségével pontosan megállapítható az adott kanyar íve, azaz, hogy nekem milyen sebességgel lesz azt kényelmes, vagy épp kellően izgalmas bevennem. Viszont ahogy Ákos is írta nem minden kanyar állandó ívű, és azt bizony előre tudnunk kell, és tudhatjuk is. Ami az eltűnési pont hozzám viszonyított távolságánál is jobban érzékelhető, az ennek a távolságnak a változása. Ha a távolság nő, akkor bátran kezdhetem nyélre húzni a gázt, mert a kanyar íve elkezd kinyílni, és fantasztikus kigyorsítást produkálhatok. Viszont, ha ez a távolság elkezd csökkenni, akkor az azt jelzi nekem, hogy a kanyar íve beszűkül, és ha nincs elég tartalék a tempómban, akkor bizony ideje azonnal lassítani.
Hozzáfűzte - Óvári Bálint (Carlos)
Hozzászólások a/az "Alattomos kanyarok? Minden, amit a kanyarokról tudni kell." bejegyzéshez
Hogy mennyire úgy vannak a dolgok, ahogy az írásban szerepel, a saját tapasztalatom is alátámasztja.
Első alkalommal menten Dobogókő felől Esztergom irányába. Miután nem volt ismerős az út, nem is mentem gyorsan. Azért döntögettem a gépet (kényelmesen). Az egyik kanyarba beérve egyszer csak apró kőzúzalékon találtam magam. Az elesést csak úgy tudtam kivédeni, hogy csökkentettem a gép döntését. Persze így kissé átsodródtam a szembejövő sávba, de szerencsére nem jött szembe senki. Fellélegezve ismét elkezdtem döntögetni. A következő kanyarban víz átfolyás volt... Mivel időben észleltem, erős fékezéssel biztonságosan vehettem volna, ha... nem tolt volna féktávolságon belül egy autós... Így necces volt a dolog, de szerencsére nem volt baj (kicsit megcsúsztam ugyan).
Szóval: csak óvatosan.
belga
2010-06-23, 21:46
bocs ,nem tudtam befejezni a hozzászólást.szóval van egy 200 lovas yoshimura fireblade-om,és sosem zavar ha elmegy mellettem valaki aki "bátrabb".......már nem.......
a jelszó:NYUGALOM A HOSSZÚ ÉLET RITKA.
Szeki
2010-06-23, 09:07
Akos: Akkor átkereszteljük!
Akos
2010-06-23, 09:04
Arpi: 10-ből 9x elírom nyugi Ez természetes
Arpi
2010-06-23, 06:24
Akos: Hát igen, veszélyes ez a MáRTa...
Akos
2010-06-22, 22:29
Gabor: Szerintem fékezett... és le is ért a moci alja... Mellesleg nem is döntött eleget, bár ezzel a jószággal nem is igen lehet...
Arpi: Elképzelhető... nekik ez, nekünk a Márta.
Arpi
2010-06-22, 22:11
Akos: Ezek az amcsik oda járnak korlátot szaggatni?
Arpi
2010-06-22, 22:10
Gabor: A papucs? Tényleg az lehetett, és nem a robesz ért le!
Akos
2010-06-22, 22:01
cbjani: Hát... igen. Egyébként ezekben a kanyarokban volt már hasonló eset: YouTube video
Gabor
2010-06-22, 22:01
cbjani: Ez hihetetlen. Ilyen kis erőhatás is elég a csúszáshoz. Nem akármi.
Szerintetek azért esett el, mert ahogy megakadt a papucs az úton, az megemelte a srácot, így nem nyomta a hátsó kereket?
cbjani
2010-06-22, 21:01
Akos: Egy kis kanyartechnika, a nem félek mert ez csak egy robogóBiciklis felfogás.Link
Szeki
2010-06-22, 17:30
Akos: Sajnos, a Gyertyaláng túra egy nagyon kedves barátom miatt lett életre hívva. Ő is robogóról váltott Banditra. De nem csak ebben volt maximalista... Nagyon rosszul érintett a dolog. Pedig csak! elesett a pirostól indulva. És volt egy két pici szintkülönbség 2X2 sávos kereszteződésben... És pechére pont ott volt egy oszlop... Rossz olt még hallgatni is.
Akos
2010-06-22, 15:09
Egyik volt kollégám életében nem motorozott, majd elhatározta magát és letette nagy A-ra. A jogsi még meg sem volt, de első motornak egy tunningolt GSXR750 várta a garázsban. Kerek perec megmondta, hogy a csajok miatt vette a gépet.
Azóta nem hallottam felőle... remélem még egyben van és nem visz utast magával.
Akos
2010-06-22, 15:05
Szeki: A CB900 az egy erős Simson Az a vas túl nagy meglepetéseket nem tudott produkálni. Gondolom ezzel te is egyet értesz.
Jó lépcső volt a VFR800 ra.
Nem is köbcenti ugrás a probléma főleg, hanem a rutin megszerzése. Ha így vesszük akkor én is egy 50cc Robi , 50cc Simson, 125cc Yamada DT, 125 Cagiva sport moci, 250 Chopper után ültem át a SV650-re, majd a SV1000 re. De én pöcstalicska korom óta motorozom... az oviban lánckerék volt a jelem.
A probléma ott van, amikor az első motor egy automata 50cc robogó és utána egy GSXR750... ezt nem kellene.
Szeki
2010-06-22, 14:34
Akos: Én is ismerek olyat, aki Simsonról ült egy CB 900-ra, majd egy VFR 800-ra.
Akos
2010-06-22, 14:27
belga: Szia!
Igen és ezzel vissza is tértünk az alap problémához... a fokozatosság hiányzik.
Miért van az, hogy 21 évesen egyből meglovagolhatsz egy 200Le motort? A szabályozással is problémák vannak, de a fejekben kellene rendet tenni első körben. Tudok olyat aki egy robogó után átült egy SV650-re, ami igencsak harapós jószág egy robihoz képest.
fjrgrande: Szia!
A kanyartechnikával kapcsolatban egy másik cikk foglalkozott Link , bár tény, hogy biztos minden cikknek megvannak a maga hiányosságai. Apránként kiegészítem az észrevételek alapján.
belga
2010-06-22, 09:56
rutin és a szerpentin tisztelete.ha ez a kettő hiányzik,bermeddig magyarázhatod a technikát......sajnos a saját hibás sújos balesetek
abból adódnak,hogy 18 évesen felülünk a robogó után egy hypersportra,és no respekt,istennek érezzük magunkat,a"LÓERŐK URÁNAK"tudva,hogy nincs nálunk gyorsabb(ami igaz is)és mikor a képzeletbeli kéziféket kiengedjük,utána jön a probléma ami lehet az utolsó ebben az életben.......35éves vagyok megvolt ez a korszakom,szerencsével éltem túl.....most van egy200 lovas yoshimura fireblade-em,de soha nem zavar,
fjrgrande
2010-06-21, 20:31
Én is kijegészíteném a dolgot.
A kanyar ivületének helyes megitélése mellet legalább olyan fontosnak tartanám,a hirtelen maximális dőlésszög elérésének technikáját elsajátítani,amit pályán illetve,rutintalanabbak külömböző vezetéstechnikai tréningeken könnyűszerrel megtanulhatnak,gyakorolhatnak.
Ha ez megy egy alattomossan beszűkülő kanyar nem okozhat problémát senkinek.
Viszon tavaj óta folyamatossan használom a GPS-t mint navigátort(kilesem az ivületet sőt akár a köv kombinációt),
és mondhatom komoly büntető tud lenni,vadidegen szerpentinen is lehet olyat menni mintha az ember 100x járt volna már arra.
Ezt azért már rutinosabb,motorrosok csinálják mert sokszor téved,és igazábol csak vadabb tempónál van előnye a rákészülésnek.
Akos
2010-06-21, 09:00
Carlos: Szia! Köszönöm a kiegészítés, nagyon hasznos + infók. Általában mindig van valami amit elfelejtek megemlíteni, ezért nagyon örülök ezeknek a kiegészítéseknek.
Előzetes engedelmeddel a cikkhez hozzá is csaptam a hozzászólásod egy részét.
Kb. fél órán keresztül azon agyaltam hogy hívják azt a pontot "eltűnési pont".
Carlos
2010-06-20, 18:51
Kedves Vaslovasok!
A cikk első feléhez tennék némi kiegészítést, remélem jó hasznát veszitek.
Az említett kanyarodási pontot "eltűnési pontnak" hívják a szakzsargonban, és azt a pontot jelöli, ahol az út eltűnik a szemem elől. Kanyarokat tekintve optimális esetben ez abból ered, hogy az előttünk lévő kanyar szöge valahol a látóhatáron belül elérte azt, ahol már úgy látjuk, hogy az út két széle összeér. Kevésbé optimális esetben az eltűnési pont az, ha valami(partoldal, fák-bokrok, épület, stb.) eltakarja előlem az úttest további részét. Ez még nem jelent se hajtűkanyart, se szűkülő kanyart. Csak kanyart jelent, amiben nagyon jól tudjuk használni az eltűnési pontot, mégpedig a következőképpen:
Az eltűnési pont hozzám viszonyított távolsága nagyon jól érzékelhető és segítségével pontosan megállapítható az adott kanyar íve, azaz, hogy nekem milyen sebességgel lesz azt kényelmes, vagy épp kellően izgalmas bevennem. Viszont ahogy Ákos is írta nem minden kanyar állandó ívű, és azt bizony előre tudnunk kell, és tudhatjuk is. Ami az eltűnési pont hozzám viszonyított távolságánál is jobban érzékelhető, az ennek a távolságnak a változása. Ha a távolság nő, akkor bátran kezdhetem nyélre húzni a gázt, mert a kanyar íve elkezd kinyílni, és fantasztikus kigyorsítást produkálhatok. Viszont, ha ez a távolság elkezd csökkenni, akkor az azt jelzi nekem, hogy a kanyar íve beszűkül, és ha nincs elég tartalék a tempómban, akkor bizony ideje azonnal lassítani. Kanyarban fékezésekre nem térek most ki külön, de jó ha tudod, hogy 99%-ban ezt motorfékkel a legcélszerűbb megoldani. Ehhez természetesen jól kell megválasztanod a kanyarban használt sebesség fokozatot. A motorod egy erős közép, vagy annál nagyobb fordulaton legyen. Ha egy kanyarban elég lendületesen mész, akkor a kerekeken fellépő centripetális erő és a motorfék együttesen olyan lassító hatást érhetnek el, ami megközelíti az egyenesben történő vészfékezést. Próbáljátok ki, gyakoroljátok be biztonságos helyeken, és akkor vészhelyzetben is jól fogtok reagálni.
Üdv:
Óvári Bálint
Szeki
2010-06-19, 18:23
Kékesre menet van egy ilyen kanyar, egy jobbos 90°, ami igencsak meglepetést tud okozni az óvatlan motorosnak, no meg a szembe jövőnek is. Ez kb a 8. kanyar a feljárattól.
Rudi
2010-06-19, 17:44
Sziasztok, eddig csak olvasgattam a fórumot, de egyre több hasznos infót olvasok nálatok, ezért gondoltam kivételesen meg is szólalok
Ez a cikk egész más megvilágításból mutatta meg nekem, hogy kell egy kanyart felismerni. A videón is jól látszik, amiről szó van. Legközelebb ha a vasra szállok meg fogom figyelni a leírtakat és beszámolok róla.
Szerintem rendkívül hasznos cikk! Jöhet még, szívesen olvasgatom őket.