Motorozás esõben
Az esõben való motorozás több szempontból is kellemetlenül érinti a motorosokat. Valljuk be nem szeretünk esõben motorozni! Miért is szeretnénk? Vizesek leszünk, csúszik az út, nem látunk eléggé és még sorolhatnám. Aki már motorozott esõben, annak nem kell ecsetelnem.
Szeretnék a figyelmedbe ajánlani néhány fogást, amivel kényelmesebbé teheted az esõben való motorozást.
Párás lett a plexid? Mit tegyél?
Talán mondhatom, hogy nem sok olyan bukósisak van, ami ne párásodna be, ha elered az esõ. Ilyenkor érdemes kinyitni minden olyan szellõzõt, ami a levegõt a plexire és a bukósisakba irányítja, így elkerülheted a páralecsapódást. Van olyan eset, amikor bármit teszel a páralecsapódás tovább fokozódik, ilyenkor a következõket teheted:
-
nyisd fel a plexit egy cseppet, kb. kisujjnyi hézagot hagyva. Ezzel a trükkel több levegõt juttatsz a bukósisak belsejébe és a légáramlatok miatt hamarabb megszûnik a páralecsapódás. A nyitott plexi azért hasznos még, mert kiegyenlítõdik a hõmérséklet a bukósisakon belül és kívül, ez is tovább csökkenti a páralecsapódást.
-
az orrodon keresztül fújd ki a levegõt, mivel a szádon keresztül közvetlenül a plexire leheled. Ha meleg levegõt lehelsz a plexire szintén páralecsapódás keletkezik.
Vízcseppek a plexin? Nem látsz?
Talán a legkellemetlenebb mikor olyannyira nedves lesz a plexid, hogy már nem látsz ki rajta. Elárulok pár trükköt, hogyan csökkentsd a vízmennyiséget.
Ha esik az esõ legyél bátor
Vannak motorosok akik esõben 40-50 Km/h tempóra állnak vissza, majd mikor a bukósisakon már alig látnak át, tovább lassítanak. Ne lassíts! Miért? Mert az autósok átmennek rajtad, valamint még annyira sem fogsz látni.
Ha elkezd szakadni az esõ, gyorsíts! Lehet, hogy elsõre ez irracionálisnak tûnik, de hidd el célravezetõ. Ha még nem tettél ilyet meg fogsz lepõdni, a bukósisakodról kb. 70 Km/h felett szépen kezdenek levándorolni a vízcseppek, mivel a bukónak csapódó levegõrészecskék letaszítják õket. Minél gyorsabban mész annál jobban fogsz látni.
Ha a hatást még fokozni akarod, akkor fordítsd el a fejed jobbra majd balra menet közben, így még több vízcseppet tudsz lekergetni a bukósisakról.
Csaljál
Léteznek már olyan szerek, amivel bekenve, vagy befújva a plexit enyhén "zsírossá" tehetõk. Ezek a szerek olyan bevonatot képeznek a plexin, amik meggátolják a vízcseppek megtapadását. Gyakorlatilag sokkal hamarabb "legördülnek" a plexirõl. Én személy szerint egy egyszerû nagyon finom folyékony polírt használok, kiválóan mûködik, ha nem felejtem otthon indulás elõtt:)
Lassú tempónál
A sebesség segíti a vízcseppek eltávozását, de városban sajnos nem mehetünk gyorsan. Ha nem használtunk valamilyen szert, akkor sajnos a vakság áldozataivá válhatunk. Azt javaslom, ha szakad az esõ és már nem látod, amit látnod kellene, állj félre és várj még csillapodik. Addig is a kesztyûddel töröld le a fizet a bukódról. Mást nemigen tehetsz.
(Ha van ötleted, írd meg nekem levélben és kiegészítem a cikket!)
Elõször a fejben kell rendet tenni
Ahogy az elsõ esõcsepp leesik óvatosabban kezdünk el kanyarodni, fékezni és gázt adni. Ennek így is kell történnie, csak néhányan túlzásokba esnek.
Ha betartod a sebességhatárokat, akkor vizes úton is ugyan olyan tempóban motorozhatsz, mint száraz úton. Az úton csak a szennyezõdések rontják a tapadást, a gumi 0-90 Km/h-ig közel ugyanazt tudja produkálni mint száraz úton. Természetesen legyél óvatosabb, de ne hidd azt hogy ha esik az esõ, akkor már havon motorozol.
Tesztelj
Ha van lehetõséged és ezzel senkit nem veszélyeztetsz, akkor teszteld a gumik tapadását. A hátsó féket nyomd addig még meg nem csúszik a kerék (természetesen lassú tempónál). Ezzel a teszttel érezni fogod milyen az adott útfelület tapadása.
Mire figyelj ha elered az esõ?
Az út felülete akkor csúszik a legjobban, amikor elkezd esni az esõ. Ilyenkor legyél a legfigyelmesebb! A vízcseppek elõször összekeverednek az aszfaltra felhordott homokkal, és vékony csúszós réteget képeznek.
Amikor már végre rendesen szakad és a csizmádból is ömlik a víz, akkor már biztonságosabb a helyzet. Az esõ idõvel lemossa a "sarat" az úttestrõl és szép mosott felületen haladhatsz végre.
Vízátfolyás
Esõben való motorozás közben találkozhatsz olyan szakaszokkal, ahol a víz az úton keresztben folyik át. Általában ezen átfolyások egy dombról lezúduló víz maradványai, ami nemritkán agyagot és homokot is hordoz magával. Mondanom sem kell, hogy rendkívül csúszós.
Mikor már látótávolságban van az átfolyás, figyeld meg hol a legmagasabb (legtisztább) a vízfelület. Az út egyenlõtlenségét elõnyödre fordíthatod, mivel a magasabb pontokon kevesebb a lerakódás, így kevésbé is csúszós. Mindig válaszd a magasabb "tisztább" pontokat az áthaladás irányának. Megjegyzésként mondom, hogy a magasabb pont ne egy aszfalt felgyûrõdés legyen.
A vízátfolyáson áthaladva, soha ne változtass irányt, ne döntsd meg a motort, ne fékezz és ne adj gázt. Ha az imént felsoroltakat betartod, akkor nem fogsz elesni.
Biztos felmerül benned a kérdés, hogy akkor mit tehetsz? A vízátfolyást érdemes enyhe motorfékkel megközelíteni. A motorfék stabilizálja a motort és biztonságosabbá teszi az áthaladásod. Ez elsõ fékhez még véletlenül se nyúlj! Stabil kormányfogással a legkevesebb irányváltoztatással haladj át.
A vízátfolyáshoz közeledve hagyjál sokkal nagyobb követési távolságot, mint amit egyébként szoktál esõben. Erre azért van szükség, hogyha elõtted valaki elesik, akkor legyen idõd felkészülni és kikerülni. A kikerülést úgy hajtsd végre, hogy ne fékezz! Ha fékezel te is bukni fogsz! Szükség esetén motorféket használj és úgy próbálj kerülni óvatos kormánymozdulattal.
Aszfalt típusok
Vizes úton és száraz úton is egyaránt igaz az, hogy minél durvább az aszfalt annál jobban tapad. Mindig óvatosan közelítsd meg a túl fényes felületeket! Hazánkban sok helyen lehet találkozni "fehér" aszfalt útfelülettel, ezen felületek rendkívül csúszósak esõs idõben, ezért különös figyelmet érdemelnek.
Hordalék az úttesten
Dombos, hegyes környezetben motorozva mindig figyelmes legyél, mivel az esõ a domboldalról az útra moshatja a homokot és a köveket. Kanyarokban különösen legyél figyelmes!
Falevelek az úton
A nedves falevelek rendkívül csúszósak, ezért nagyon óvatosan közlekedj rajtuk.
Merre nézzél ha nedves az úttest?
A nedves úton hajlamosak vagyunk pánikba esni és izgulni. Van aki a maga elõtt fekvõ 5m-es útszakaszt figyeli és keres valami rendkívül csúszósat, amire nem akar ráhajtani.
Vizes úton ne a magad elõtt fekvõ pontokat figyeld, hanem tekints jóval magad elé. Mindig azt a pontot figyeld amerre haladni akarsz. Ha hiszed ha nem a pánik érzeted meg fog szûnni. Igyekezz felszabadultan lazán kezelni a motort, a görcsös kormányfogást próbáld meg mellõzni.
Hogyan kanyarodj nedves úton?
Ha az esõ kellõképp lemosta az úttestet, akkor kanyarodj úgy mint száraz idõben azzal a különbséggel, hogy mérsékelt legyen a tempód. Éles lassú kanyarokban nyomd le a motort amennyire tudod (ne dõljél a motorral együtt). A kanyarban ne fékezz (motorfékkel se), hanem tartsd a tempód, majd a kanyar kijárati ívén fokozatosan gyorsíts, ezzel javítod a tapadást és stabilizálod a motort.
Kanyarban haladva soha ne a kerék elõtt lévõ pontokat figyeld (sokan csak pár éterrel elõrébb néznek), mindig oda nézz ahova el akarsz jutni. Ha ezt teszed, a kanyarvételed sokkal simább és kiegyensúlyozottabb lesz. Az agyad egy rendkívül finom szerkezet, tudni fogja milyen íven kell fordulnod ahhoz, hogy oda eljuss ahova nézel. Ha a közeli pontokat figyeled az agyad mindig korrigálni akar, ezért a kormányt folyton mozgatod és "szögletesen" veszed a kanyar ívet. Ha nem hiszed ülj motorra és próbáld ki... mindig a kanyar tõled legmesszebb levõ pontját figyeld.
Gyorsítás, lassítás
Gondolom nem kell mondanom, hogy mindkét mûveletet finomabban kezeld, mint száraz úton. Kerüld a hirtelen gázadásokat és a hirtelen fékezéseket és nem lesz probléma. |