BelépésVaslovasok.huMotoros túrák animáció

 5 nap múlva: KANYARGÓS KALANDOK OSZTRÁK-SZLOVÉN-HORVÁ túra.
 6 nap múlva: Harley Davidson Fesztivál Alsóőrs! túra.
 7 nap múlva: Albánia körutazás, 9 nap túra.
2010.05.18. | A bejegyzést írta: Turóczi Ákos

Motorozás esőben

Az esőben való motorozás több szempontból is kellemetlenül érinti a motorosokat. Valljuk be nem szeretünk esőben motorozni! Miért is szeretnénk? Vizesek leszünk, csúszik az út, nem látunk eléggé és még sorolhatnám. Aki már motorozott esőben, annak nem kell ecsetelnem.

Szeretnék a figyelmedbe ajánlani néhány fogást, amivel kényelmesebbé teheted az esőben való motorozást.

Párás lett a plexid? Mit tegyél?

Talán mondhatom, hogy nem sok olyan bukósisak van, ami ne párásodna be, ha elered az eső. Ilyenkor érdemes kinyitni minden olyan szellőzőt, ami a levegőt a plexire és a bukósisakba irányítja, így elkerülheted a páralecsapódást. Van olyan eset, amikor bármit teszel a páralecsapódás tovább fokozódik, ilyenkor a következőket teheted:

  • nyisd fel a plexit egy cseppet, kb. kisujjnyi hézagot hagyva. Ezzel a trükkel több levegőt juttatsz a bukósisak belsejébe és a légáramlatok miatt hamarabb megszűnik a páralecsapódás. A nyitott plexi azért hasznos még, mert kiegyenlítődik a hőmérséklet a bukósisakon belül és kívül, ez is tovább csökkenti a páralecsapódást.

  • az orrodon keresztül fújd ki a levegőt, mivel a szádon keresztül közvetlenül a plexire leheled. Ha meleg levegőt lehelsz a plexire szintén páralecsapódás keletkezik.

Vízcseppek a plexin? Nem látsz?

Talán a legkellemetlenebb mikor olyannyira nedves lesz a plexid, hogy már nem látsz ki rajta. Elárulok pár trükköt, hogyan csökkentsd a vízmennyiséget.

Ha esik az eső legyél bátor

Vannak motorosok akik esőben 40-50 Km/h tempóra állnak vissza, majd mikor a bukósisakon már alig látnak át, tovább lassítanak. Ne lassíts! Miért? Mert az autósok átmennek rajtad, valamint még annyira sem fogsz látni.

Ha elkezd szakadni az eső, gyorsíts! Lehet, hogy elsőre ez irracionálisnak tűnik, de hidd el célravezető. Ha még nem tettél ilyet meg fogsz lepődni, a bukósisakodról kb. 70 Km/h felett szépen kezdenek levándorolni a vízcseppek, mivel a bukónak csapódó levegőrészecskék letaszítják őket. Minél gyorsabban mész annál jobban fogsz látni.

Ha a hatást még fokozni akarod, akkor fordítsd el a fejed jobbra majd balra menet közben, így még több vízcseppet tudsz lekergetni a bukósisakról.

Csaljál

Léteznek már olyan szerek, amivel bekenve, vagy befújva a plexit enyhén "zsírossá" tehetők. Ezek a szerek olyan bevonatot képeznek a plexin, amik meggátolják a vízcseppek megtapadását. Gyakorlatilag sokkal hamarabb "legördülnek" a plexiről. Én személy szerint egy egyszerű nagyon finom folyékony polírt használok, kiválóan működik, ha nem felejtem otthon indulás előtt:)

Lassú tempónál

A sebesség segíti a vízcseppek eltávozását, de városban sajnos nem mehetünk gyorsan. Ha nem használtunk valamilyen szert, akkor sajnos a vakság áldozataivá válhatunk. Azt javaslom, ha szakad az eső és már nem látod, amit látnod kellene, állj félre és várj még csillapodik. Addig is a kesztyűddel töröld le a fizet a bukódról. Mást nemigen tehetsz.
(Ha van ötleted, írd meg nekem levélben és kiegészítem a cikket!)

Először a fejben kell rendet tenni

Ahogy az első esőcsepp leesik óvatosabban kezdünk el kanyarodni, fékezni és gázt adni. Ennek így is kell történnie, csak néhányan túlzásokba esnek.

Ha betartod a sebességhatárokat, akkor vizes úton is ugyan olyan tempóban motorozhatsz, mint száraz úton. Az úton csak a szennyeződések rontják a tapadást, a gumi 0-90 Km/h-ig közel ugyanazt tudja produkálni mint száraz úton. Természetesen legyél óvatosabb, de ne hidd azt hogy ha esik az eső, akkor már havon motorozol.

Tesztelj

Ha van lehetőséged és ezzel senkit nem veszélyeztetsz, akkor teszteld a gumik tapadását. A hátsó féket nyomd addig még meg nem csúszik a kerék (természetesen lassú tempónál). Ezzel a teszttel érezni fogod milyen az adott útfelület tapadása.

Mire figyelj ha elered az eső?

Az út felülete akkor csúszik a legjobban, amikor elkezd esni az eső. Ilyenkor legyél a legfigyelmesebb! A vízcseppek először összekeverednek az aszfaltra felhordott homokkal, és vékony csúszós réteget képeznek.

Amikor már végre rendesen szakad és a csizmádból is ömlik a víz, akkor már biztonságosabb a helyzet. Az eső idővel lemossa a "sarat" az úttestről és szép mosott felületen haladhatsz végre.

Vízátfolyás

Esőben való motorozás közben találkozhatsz olyan szakaszokkal, ahol a víz az úton keresztben folyik át. Általában ezen átfolyások egy dombról lezúduló víz maradványai, ami nemritkán agyagot és homokot is hordoz magával. Mondanom sem kell, hogy rendkívül csúszós.

Mikor már látótávolságban van az átfolyás, figyeld meg hol a legmagasabb (legtisztább) a vízfelület. Az út egyenlőtlenségét előnyödre fordíthatod, mivel a magasabb pontokon kevesebb a lerakódás, így kevésbé is csúszós. Mindig válaszd a magasabb "tisztább" pontokat az áthaladás irányának. Megjegyzésként mondom, hogy a magasabb pont ne egy aszfalt felgyűrődés legyen.

A vízátfolyáson áthaladva, soha ne változtass irányt, ne döntsd meg a motort, ne fékezz és ne adj gázt. Ha az imént felsoroltakat betartod, akkor nem fogsz elesni.

Biztos felmerül benned a kérdés, hogy akkor mit tehetsz? A vízátfolyást érdemes enyhe motorfékkel megközelíteni. A motorfék stabilizálja a motort és biztonságosabbá teszi az áthaladásod. Ez első fékhez még véletlenül se nyúlj! Stabil kormányfogással a legkevesebb irányváltoztatással haladj át.

A vízátfolyáshoz közeledve hagyjál sokkal nagyobb követési távolságot, mint amit egyébként szoktál esőben. Erre azért van szükség, hogyha előtted valaki elesik, akkor legyen időd felkészülni és kikerülni. A kikerülést úgy hajtsd végre, hogy ne fékezz! Ha fékezel te is bukni fogsz! Szükség esetén motorféket használj és úgy próbálj kerülni óvatos kormánymozdulattal.

Aszfalt típusok

Vizes úton és száraz úton is egyaránt igaz az, hogy minél durvább az aszfalt annál jobban tapad. Mindig óvatosan közelítsd meg a túl fényes felületeket! Hazánkban sok helyen lehet találkozni "fehér" aszfalt útfelülettel, ezen felületek rendkívül csúszósak esős időben, ezért különös figyelmet érdemelnek.

Hordalék az úttesten

Dombos, hegyes környezetben motorozva mindig figyelmes legyél, mivel az eső a domboldalról az útra moshatja a homokot és a köveket. Kanyarokban különösen legyél figyelmes!

Falevelek az úton

A nedves falevelek rendkívül csúszósak, ezért nagyon óvatosan közlekedj rajtuk.

Merre nézzél ha nedves az úttest?

A nedves úton hajlamosak vagyunk pánikba esni és izgulni. Van aki a maga előtt fekvő 5m-es útszakaszt figyeli és keres valami rendkívül csúszósat, amire nem akar ráhajtani.

Vizes úton ne a magad előtt fekvő pontokat figyeld, hanem tekints jóval magad elé. Mindig azt a pontot figyeld amerre haladni akarsz. Ha hiszed ha nem a pánik érzeted meg fog szűnni. Igyekezz felszabadultan lazán kezelni a motort, a görcsös kormányfogást próbáld meg mellőzni.

Hogyan kanyarodj nedves úton?

Ha az eső kellőképp lemosta az úttestet, akkor kanyarodj úgy mint száraz időben azzal a különbséggel, hogy mérsékelt legyen a tempód. Éles lassú kanyarokban nyomd le a motort amennyire tudod (ne dőljél a motorral együtt). A kanyarban ne fékezz (motorfékkel se), hanem tartsd a tempód, majd a kanyar kijárati ívén fokozatosan gyorsíts, ezzel javítod a tapadást és stabilizálod a motort.

Kanyarban haladva soha ne a kerék előtt lévő pontokat figyeld (sokan csak pár éterrel előrébb néznek), mindig oda nézz ahova el akarsz jutni. Ha ezt teszed, a kanyarvételed sokkal simább és kiegyensúlyozottabb lesz. Az agyad egy rendkívül finom szerkezet, tudni fogja milyen íven kell fordulnod ahhoz, hogy oda eljuss ahova nézel. Ha a közeli pontokat figyeled az agyad mindig korrigálni akar, ezért a kormányt folyton mozgatod és "szögletesen" veszed a kanyar ívet. Ha nem hiszed ülj motorra és próbáld ki... mindig a kanyar tőled legmesszebb levő pontját figyeld.

Gyorsítás, lassítás

Gondolom nem kell mondanom, hogy mindkét műveletet finomabban kezeld, mint száraz úton. Kerüld a hirtelen gázadásokat és a hirtelen fékezéseket és nem lesz probléma.




Hozzászólások a/az "Motorozás esőben" bejegyzéshez
Szólj hozzá a cikkhez!
Lépj be vagy regisztrálj az oldalra ide kattintva, hogy hozzá tudj szólni a cikkhez.
0. oldal.

dani416
2016-02-02, 13:31
RJancsi: mert az mindig kimarad a borotvahabozásból. de ez így pont jó a teszt igazolásához, mert jól lehet viszonyítani, hogy ahol szoktad borotvahabbal kezelni, ott nem párásodott és nem fagyott le, ahol meg kimaradt, ott végbement a folyamat. (:D)
tehát csak most, csak önöknek itt van a borotvahab kétezer! az első tíz telefonálónak fel is rázzuk előre, hogy ezzel se kelljen az időt tölteni, hanem máris felkenhetik.... (oo)

RJancsi
2016-02-01, 14:53
Nemrég voltam Tátralomnicon síelni. -8°, ha nem is ködös, de borult idő, tempó amit a majrém még épp megengedett. Nem párásodott be sem a képem, sem a szemüvegem, de a bajusznak csúfolt arcszőrzetem úgy eljegesedett, hogy a felvonó alsó állomásán fájt mosolyogni. Tény, hogy azt nem kentem be semmivel. (Nem az állomást, a szőrzetemet, mielőtt valaki belekötne.) :)

dani416
2016-02-01, 14:36
RJancsi: tudom, hogy mostanában nehéz megvalósítani, de szánkózz el 3000 méterről, -15 fokban, ködben, aztán lenn nézz gyorsan tükörbe, hogy valóban működik-e a dolog? (:D) ;)

RJancsi
2016-01-31, 16:57
dani416: Én szinte minden nap használom, és nem is párásodik az ábrázatom. Vagy mégis, csak én nem látom??? (8))(:D)

Szeki
2016-01-31, 16:47
dani416: Kipróbáltam a fürdőszoba tükrön, bevált!

dani416
2016-01-11, 20:21
de ez is érdekes:
Link tehát a borotvahab is jó. (:D)

Janos70
2016-01-10, 18:47
Én megvettem a pinlockot, és tényleg nem párásodik alatta.

dani416
2016-01-08, 11:58
Janos70: mostanában jelent meg egy cikk a totalbike-on, amiben volt egy ötlet, hogy a letisztított plexit mosogatószerrel kell bekenni. persze -5 körül a nedvességet megkötve lassan jégréteg képződött a pára helyett. ez lehet, hogy nulla fok fölött nem jön elő. (:$)
Link

Janos70
2016-01-07, 20:03
Helyreigazítás. Előző bejegyzésemet a "Párás lett a plexid? Mit tegyél?"-hez szántam!

Janos70
2016-01-07, 18:46
Először is, kifejezném hálámat a "vaslovasok.hu" honlapért. Nagyon sok érdekes, és tanulságos cikket olvastam itt, és rengeteget tanultam, és rengeteg dolgot megfogadok az itt leírtakból. Amiért most megszólalok, és nem csak olvasok az az, hogy egy olyan információra hívjam fel a figyelmeteket, amit valószínűleg a legtöbben tudtok, de nem biztos, hogy mindenki ismer.
A "Vízcseppek a plexin? Nem látsz?"-hoz szólnék hozzá, a plexi belső párásodásával kapcsolatban. Én a motoromat munkába járáshoz is használom, és 0 fokig motorozom. 4-5 fok alatt már nagyon jelentkezik a párásodás, a hideg plexin a "belső" (általam kifújt) meleg levegő lecsapódása. Egy barátom hívta fel a figyelmemet, hogy vegyek a sisakomba egy "pinlock"-ot. Megvettem és megállapítottam, hogy milyen jó találmány. -1-2 fokban sem párásodik belül a plexi pinlockkal borított része. (alacsonyabb hőmérsékleten nem motoroztam még a motorgumi keményedése miatt.) Remélem tudtam hozzászólásommal segíteni.
Üdvözlettel: János

fektitibi
2011-03-25, 09:37
Hát én össze szorítom a seggemet és úgy motorozok gyorsan haza:-).

Rumi
2011-02-23, 17:15
Ja, ez a M31-es, ami nagyon gáz, az átlósan elhelyezett vízelvezetők, aminek a teteje valamiért veszettül csúszik vizesen! És persze kanyarban van csak....

alvajaro180
2011-02-23, 16:45
Sziasztok ezek igazán jo tanácsok és igazak is.Az uj m0 as az m3 felé és vissza igen katesztrofálisan csuszik esőben csak ovatosan.jo gurigát mindenkinek sziasztok(eso)(oOo)

BaLu77
2010-12-01, 14:15
Köszi a jótanácsokat, érdemes megfogadni. Nekem volt már "szerencsém" száraz aszfaltos úton elszóródott homokon is talajt fogni. :) Jó utat mindenkinek

riby
2010-11-28, 18:17
Hali!
Nagyon tanulságos írás KÖSZI(eso)(nap)(oOo)

kb
2010-07-20, 22:17
Tényleg jó tanácsok! Én is köszönöm!
(oOo)

Hangyusz
2010-07-13, 14:12
Köszönet a jó tanácsokért.(oOo)

Legutóbbi bejegyzések


Hogyan motorozzál csapatban?
Zártkörű túrák szervezése
Közlekedési tanácsok motorosoknak
Pécs környéki motoros túraútvonalak
Hogyan tárold télen a motorodat?
További bejegyzések >>

Eseménynaptár


További programok >>
Motoros túrák, programok, találkozók, rendezvények, események
C Minden jog fenntartva 2006-2014 Vaslovasok.hu | Copyright és Adatvédelem | Médiaajánlat
IP címed:
34.229.131.158