|
10 napon belül nincs aktív túra... |
2010.05.30. | A bejegyzést írta: Sonic
|
Te meg szoktál állni a sárga jelzésnél?
Egy tanulságos történet.
A "Hogyan motorozzál csapatban?" bejegyzésem következtében kaptam egy levelet az egyik motoros társunktól. Érdekesnek találtam a történetét és úgy gondolom neked is tanulságos lehet.
Bevezetõ
Nagy örömmel szoktam olvasni a Vaslovasok hírleveleiben az írásaidat, tényleg jók, és tanulságosak.
Viszont most megakadt a szemem egy mondaton, amivel nem teljesen értek egyet.
Tulajdonképpen egyet is érthetnék, de sajnos érintett vagyok a témában, így gondoltam megosztom Veled az ehhez kapcsolódó sztorimat.
Írod:
"Elõfordul, hogy még a csapat egyik fele megy át a zöldön, te közben pirosat kapsz. Ne akarj mindenáron átjutni! Nyugodj meg! Meg fognak várni! Ha nem, akkor így jártál:)"
|
A történet...
Tavaly nyáron sajnos pont azért tört össze az egyik motorostársam, mert nem mentem át a sárgán.
Történt, hogy Szlovéniában túráztunk, gyönyörû helyeken, bitang jó minõségû szerpentineken.
Négy napos volt a túra, ami tulajdonképpen nagyon jól sikerült, egyetlen necces szituációnk sem volt, pedig elég határozottan döngettünk az Alpok szerpentinjein.
Tudni kell rólam, hogy nagyon defenzíven, körültekintõen, óvatosan, viszont dinamikusan motorozom.
Szóval sikerrel abszolváltuk a túrát, viszont hazafelé jövet Maribor környékén történt egy "kisebb" baleset.
Itt már nincsenek hegyek, a "nehéz terepet" magunk mögött hagyva tekertünk hazafelé, egy autóút szerû 2x2 sávos úton.
Negyedikként haladtam a sorban, mikor egy keresztezõdéshez érve sárgára váltott a lámpám. A sor elején haladó két társam még simán átért zöld jelzésen, az elõttem haladó srác pedig fékezett, mivel neki is már "sárgult a lámpa".
Bevallom õszintén még én is szerettem volna átmenni a sárgán, de tekintettel arra hogy az elõttem lévõ srác is fékezett és lehúzódott jobbra, én sem mentem át megelõzve õt, hanem beálltam mellé szépen, ahogy kell.
Utólag kiderült, nagyon rossz döntés volt részemrõl, mert nem telt el 2 másodperc, és a
2x2 - es keresztezõdés kellõs közepén találtam magam fekve, lábamon a 220 kg -os vassal.
Pillanat alatt zajlott le az egész, életem egyik legsz*rabb élménye volt!
A mögöttem jövõ chopperes "srác" (nekem inkább 65 körüli bácsi) telibe vert hátulról, és kiütötte alólam a motort, olyan erõvel, hogy én a keresztezõdés közepéig repültem.
Isteni szerencsém volt, hogy keresztben nem indult még el senki, mert akkor biztos hogy átmennek rajtam.
Mozdulni nem tudtam, rajtam a motor, ketten ugrottak oda társaim közül, és autósok is jöttek segíteni.
Két-három lámpaváltás ki is maradt, amíg rendezték a "terepet", pedig elég nagy volt a forgalom.
Lerángatták rólam a gépet, én nem tudtam ráállni a lábamra, egy lábon ugrálva szerencsétlenkedtem, oldottam meg a betétlap kitöltését.
A baleset du. 17h - kor történt, vasárnap. Elég fáradt voltam már mivel reggel óta motoroztunk, csak egy dolog lebegett a szemem elõtt, minél hamarabb hazaérni.
(Pedig még majdnem 500 km-re voltunk Pesttõl.)
A motor szerencsére aránylag megúszta, üzemképes maradt.
Kipuf csúnyán elhajlott, (szerencsémre az elsõ fékkar nem tört el így tovább tudtam menni), az idomokon egyetlen karc keletkezett hála az oldaltáskáimnak, amiken fölfeküdt a motor.
Összeszedtük magunkat, és elindultunk hazafelé.
Rohadtul fájt a jobb lábam, - de jöttem, - nem érdekelt semmi. A hátsó féket nem tudtam használni.
A visszaúton a tankolást úgy oldottuk meg, hogy nem szálltam le a motorról, hanem valaki mindig bement fizetni helyettem.
Éjfélre értem haza, másnap sebészet, 4 hét fekvõgipsz majd járó, és az ezzel járó kellemetlenségek.
Azóta hála Istennek a lábam teljesen felépült, mintha nem is lett volna balesetem.
Futok, bringázok, spinningelek, a legkisebb fájdalom nélkül.
NAGYON FONTOS: GERINCVÉDÕ !
Ha tehetném kötelezõvé tenném minden motorosnak.
Én ennél a balesetnél kb. 5 métert repültem, (60 - al ért utól jó képességû motorostársam) és totál a gerincemre estem.
(Pont a túra elõtt vásároltam egy Forcefield gerincvédõt)
Komolyan csodát tett !
Olyan szinten védte meg a gerincemet, hogy semmit sem éreztem a bukásnál, és utána sem.
Mintha el sem estem volna, a legapróbb (gerinc) fájdalom nélkül "jöttem ki" a bukásból.
Hozzáteszem, hogy volt rajtam egy hátizsák is, de vélhetõen a gerincvédõnek köszönhetõen úsztam meg karcolás nélkül.
Egy tompa puffanás volt az egész, mintha egy matracra estem volna.
Szóval Forcefield: Respect, le a kalappal!
(Az öreg aki kiütötte alólam a gépet, azóta is a gerincét fájlalja, pedig õ nem is arra esett, és közel sem repült akkorát mint én.)
Bocsi, ha kicsit hosszúra sikeredett, de gondoltam megosztom Veled ezt az "élményt".
Az esetbõl tanulva, ha ezek után sárgára vált elõttem a lámpa, SOHA nem fogok fékezni, hanem inkább odahúzok neki.
Ha így cselekedtem volna, elkerülhettem volna a tavalyi csúnya balesetemet.
Mondom, én is úgy terveztem hogy át sliccolok, csak rossz döntést hoztam, mivel megtévesztett az elõttem haladó társam, akit nem akartam megelõzni.
Õ is fékezett, megállt, ezért én is megálltam.
Utólag már nagy hiba volt.
De a lényeg hogy fölépültem 100%-osan, - jól vagyok, - idén még nem motoroztam, de nagyon hiányzik már.
Megmondom õszintén kicsit félek elõvenni a motort a tavalyi eset miatt. (Simán ottmaradhattam volna, de úgy látszik Istennek még tervei vannak velem :) )
Minden nap a motorozásra gondolok hogy "de jó lenne", csak rajtam van a para, rohadt egy érzés.
Hiába figyeltem állandóan, óvatosan, körültekintõen motoroztam, soha nem állatkodtam, és mégis mások hülyesége miatt majdnem meghaltam.
Egyelõre nem adom el a motort, de úgy érzem, hogy "rá kell pihennem" az esetre.
Élményekben gazdag balesetmentes motorozást kívánok Nektek!
Figyeljetek magatokra, egymásra, mindenkire!
Végszó
Ez úton is köszönöm Sonic-nak, hogy megosztotta velünk a történetét. Érdekelne a Te sztorid is, ha úgy érzed mások tanulhatnak belõle. |
Hozzászólások a/az "Te meg szoktál állni a sárga jelzésnél?" bejegyzéshez
|
0. oldal.
 Vlaci
|
2012-05-16, 23:20 |
Sárgabika!
Ez tényleg mulatságos és bravúros is. A fõszereplõ is ráérzett az összefüggésekre. Nemsokára az üldözõk hátrafelé való "lenyilazása" is menni fog! (Meg azoké is, akik nem tartják a követési távolságot) |
|
 Sárgabika
|
2012-05-16, 09:41 |
VLACI: azért ez nem teljesen így van... csak fantázia kérdése
YouTube video |
|
 VLACI
|
2012-05-15, 23:36 |
Bozso!
Valahogyan hasonlóan vagyok én is az idõvel, a mostani hétvégén is kicsit sok lesz a "nem motoros kötöttségem". Csütörtök 18 óra felé talán feltûnhet esetleg egy kis gurulós szabadságra való idõ a láthatáron.
(Tetszik a vaslovas névválasztás. A történelmünk legalább 98 %-át lovasként élték meg eleink. Mi már nem nyilazhatunk hátrafelé a nyeregbõl, viszont jobban bedönthetjük a motort, mint a lovat...) |
|
 Bozso
|
2012-05-15, 23:07 |
VLACI: A mostani hétvégém most telitett általában mint mindig, ha nincs melóm valami programot keresek vagy találnak nekem, de hét közben estefelé keress bátran és akkor beszélünk a guriról. Nyáron még 11után is lehet koptatni a flasztert. |
|
 VLACI
|
2012-05-15, 22:45 |
Bozso:
Benne vagyok, pénteken hívjuk egymást telefonon!
A számodat beírtam a telefonba.
Jó gurulást! |
|
 Bozso
|
2012-05-15, 22:38 |
VLACI: Jó beszélsz földim, gurulni mikor fogunk egy nyár esti laza hûsítõ guriga pl.: StLaci, Fellegvár itt föl ott le utána Dbkõ, végén Endrén egy hatalmas fagyi kehellyel zárnánk a napot. Nyalogatás közben meg ki tárgyalnánk az aktuális okosságokat a motorozás és a nem fer bûntikrõl. |
|
 VLACI
|
2012-05-15, 22:01 |
Szervusztok!
50 km/h esetén 3 mp alatt valóban 42 métert teszünk meg, ha fékezés és gyorsítás nélkül tovább gurulunk.
Mire elég ez? Ebbõl max. 14 méter (1 mp) a reakcióidõhöz tartozó szakasz. A fennmaradó 28 méteren normál, üzemi fékezéssel meg lehet állni (3,5 m/s2 lassulással). Vészfékezésnél, begyakorolt (!) technikával optimális esetben 14 méter fékúton is meg lehet állni, azonban ezt csak baleset elhárítása végett lehet bevetni. Az indokolatlan vészfékezés forgalomban balesetveszélyes, ezért tilos is.
Ha a keresztezõdéshez közeledve számítunk arra, hogy a zöld lámpa jelzés sárgára válthat, akkor egyrészt elõzetesen a hátunk mögötti nyomulást is felmérhetjük egy rövidke tükörbe pillantással, másrészt felkészíthetjük a jobb lábunkat és kezünket a fékezésre. A reakció idõ ezáltal lerövidülhet, s nyerhetünk 4-5 métert is (fiatalok elõnyben!).
A büntetés szempontjából a keresztezõdés elõtt, az út jobb oldalán lévõ lámpa vonala (út irányára merõlegesen) a döntõ.
Ha a jármû orra ezen túlhaladt a pirosra váltás pillanatában, és sikerült áthajtani a keresztezésen, akkor nem lehet kiszabni a 100 ezer Ft-os büntit.
A bünti akkor sem jár, ha a fékezés végén a keresztõdés területén valahol sikerül megállni.
A sárgán áthajtás büntetését nehezebb "megalapozni", a fotósorozat elemzése alapján be kell tudni bizonyítani (nekik !), hogy normál, üzemi fékezéssel is meg lehetett volna állni. Nem bonyolódok most bele a részletszámításokba, viszont ha valaki ilyen témájú levelet kapna Szombathelyrõl, vagy máshonnan, keressen meg (0630 9955 855), és segítek védekezni.
A túlélés ill.a biztonság szempontjai korlátosan felül írhatják a fenti leírtakat. Ha valaki mögötted 1-2 méter követési távolsággal "nyom elõre", akkor õ veszélyeztetõnek számít, ekkor a fékezés gyengítése vagy kihagyása jelenti a veszély hárítását. (Ha fotóznak, akkor a nyomulósról is sok szép fotó lesz). Ilyenkor lehetõleg oldalra, inkább jobbra érdemes közben húzódni, hadd érvényesüljön a képeken az õ elõzékenysége, s az õ sikere lehessen a csattanós befejezés !
Általában is érdemes megálláskor a sáv szélére húzódva megállni a lámpánál, a mögöttünk jövõ, elbambuló "jóvoltából" ne kelljen hátra szaltót bemutatni a közönségnek...
A végsõ lényeg, kicsit szûkre van szabva a sárga jelzés idõtartama, de ha nyugisan átgondoljuk az összefüggéseket, akkor nem kell félni.
Csapatban motorozáskor érdemes megállapodni, hogy ha a sárga jelzés(ek) miatt feldarabolódik a csapat, akkor a belterület vége elõtt, esetleg után lesz gyülekezõ, ill. felzárkózás, senki ne kockáztasson. |
|
 Szeki
|
2012-05-14, 20:00 |
bogesz: Itt arról volt szó, hogyha 50 m-rel elõtted vált sárgára, akkor simán meg tudsz állni, és nem kell vész fékezz. |
|
 bogesz
|
2012-05-14, 09:16 |
Amit Ladosa számolt egyébként helyt álló de hol a garancia hogy 42m-nél vált a lámpa ,mi van ha épp 15 m rel vagy elõtte az szinte csak a reakció idõ alatt megtett út .Vészfékezéssel megállsz akkor véged.ha behajtassz akkor büntetés Isten óvjon bennünnket |
|
 bogesz
|
2012-05-14, 09:06 |
Sziasztok. Valójában gyakorlati szakoktaktóként ezt már mi 20 évvel régebben kiszámoltuk,akkor az volt a tét hogy a tanúlónak mit tanítsunk hogy ne bukjon el a vizsgán.Az eredmény akkor is az volt ,hogy ez a rendszer balesetveszélyes nem mûködik.Most hogy a sárgáért büntetnek csak rátettek még egy lapáttal.Én ezek után félek motorral a jelzõlámpáknál ha a zöld zelzést már hosszú ideje látom lassítok mert a váratlan sárga az biztosan balesezveszély. |
|
 Szeki
|
2012-05-13, 16:40 |
Ladosa: Természetesen ezt a szabályok betartása mellett igaz, azaz 50 km/h sebességgel. És ugye MI szabályosan közlekedünk?  |
|
 Bozso
|
2012-05-13, 13:12 |
Motorral soha,de csak azért, hogy egy hasonlóan gondolkozó autós letoljon, és sor kettõbe tegyen egy f@sz félre értelmezhetõ és ezért büntetett szabály miatt. SOHA |
|
 Ladosa
|
2012-05-13, 12:47 |
41.66 métert. Jól számoltam?
Azért az alatt megehet állni, illetve jó nagy keresztezõdésnek kell lennie. |
|
 Szeki
|
2012-05-13, 12:29 |
bogesz: Ha matek, akkor csak számolás kérdése, hogy ha a sárga 3! sec-ig van, akkor mennyivel vagy elõtte, ha bevált, meg tudj állni. Tehát elõször számold ki, mennyit mész a 3 sec alatt. Nagyon hosszú az a 3 sec! |
|
 bogesz
|
2012-05-10, 19:10 |
ez tulajdonképpen egyszerû matematika vegyünk egy 50 km sebességgel haladó jármûvet a lámpaváltás idõpontját meg egy 30m hosszú keresztezõdést meg egy normális 1msp reakció idõt és ott van feketén fehéren hogy aki 10 m távolságból zöld jelzésnél behajtott a keresztezõdésbe biztos hogy nem a sárgán hanem a piroson fog átmenni hülye emberek akiknek talán vezetõi engedéyük sincs kitalálnak valamit és ott megállnak pedig ott a megoldás pl ausztria a villogó zöld a sárga elõtt ........ ha azután is pirosban hagyja el a csomópontot aki a jármûvet vezeti akkor megérdemli a büntetést ...sajnos ebbõl megint az lessz hogy egy csomó vezetõ blokkolóra fékez és lessz egy csomó baleset |
|
 riby
|
2010-11-28, 10:28 |
Heló mindenkinek!
Csak akkor megyek át a sárgán, ha éppen elõttem váltott.Vannak olyan fazonok akik nagy helyismerettel rendelkeznek és adott esetben jobbról vagy balról még sárgára váltáskor elindulnak veled keresztbe, na akkor van baj.
Az a véleményem, hogy csapatban guruláskor elõre mindent meg kell beszélni, többek között a sárgán áthajtást is, és akkor mindenkinek egyértelmû lesz a viselkedés.Legyen egy vezetõ rutinos mocis az élen. Egyenlõre ennyit ehhez a témához.
Már kicsit alszik a gépem sajnos |
|
 MSE
|
2010-06-03, 11:34 |
Sziasztok!
Pécsen is vannak ilyen lámpák és számolnak zöldnél és pirosnál is. Mindkettõ praktikus. Én szeretem... Ákos által említett okokból is. :P Bár én inkább sms-t szoktam pirosnál írni. |
|
 Akos
|
2010-06-01, 08:51 |
Drz: Nem tudom... alig találkozok ilyen lámpával.
A pirosnál azért számol, hogy a hölgyek tudják mennyi idejük van még kisminkelni magukat |
|
 Szeki
|
2010-05-31, 20:54 |
Drz: Amit eddig láttam, az Miskolcon volt, a pirosnál, és a zöldnél is számolt, illetve számol. |
|
 Drz
|
2010-05-31, 20:41 |
Akos: Szerintem pirosnál számol vissza. |
|
 Szeki
|
2010-05-31, 07:50 |
Egy nagy lényeg! A sárga Mo-n 3! másodpercig van fent, ez alatt az idõ alatt nagyon sok mindent lehet tenni. Eddig ilyen számadatokkal nem találkoztam, most, hogy új jogsit szereztem és elmondták, más szemszögbõl nézem a dolgokat. A sárgán, hacsak nem kell vész fékezni, át kell menni. De ha meglátod magad elõtt a sárgát, igenis kezdj el fékezni, mert valószínû azért sárga, mert piros fog következni. Tehát a sárgánál is meg kell állni. Én is ezt teszem egy ideje. A tükröt motoron nézni kell, nehogy ilyesmi történjen, autóval kicsit jobb a helyzet. Ezt is kellene oktatni, mint azt is, hogy figyelek a motorosokra, autópályán is kötelezõ a jobbra tartás... |
|
 Akos
|
2010-05-30, 22:58 |
Gabor: Ha látom, hogy mögöttem nem fékeznek, akkor én átmegyek.
A Jani féle szalonnázós túrán elég jól döngettünk és egy hosszú jobbos kanyarban kapott kb. 10m-rel elõttem pirosat. A mocim döntve volt és mögöttem is jöttek. Bár tudtam, hogy mögöttem senki nem fog a piroson átmenni, én azért vagy 3m-el a Jani elõtt álltam meg, gondolván ha valaki nem tud megállni, akkor ne rajtam álljon meg |
|
 Akos
|
2010-05-30, 22:52 |
TOKO: A sárgánál miért fizetsz? Mo. a KRESZ-ben úgy van - "Ha még biztonságosan meg tudsz állni, akkor meg kell, ha nem akkor átmehetsz."
Örülök, hogy segítettem... ezek szerint úgy mûködik az agyad ahogy kell  |
|
 Gabor
|
2010-05-30, 22:48 |
Mi már fizettünk 100 000 Ft-ot piroson való áthajtásért. (Valószínûleg 1-2 mp körül lehetett a sárga, de bizonyíthatatlan. Mindegy.) Minnél több ilyen hely lesz, vagy minnél általánosabbá válik ez, a jármûvezetõk egyre inkább a megállás melett fognak dönteni.
A számláló gondolom azért van ott, hogy meg tudd becsülni, az adott forgalmi helyzet mellett, hogy a keresztezõdést el tudod-e hagyni, vagy sem. A keresztezõdésbe behajtásnak tudtommal ez elvi feltétele.
Én a csoportos motorozást nem különböztetném meg az egyéb közlekedési helyzetben történõ motorozástól. Ha sárga van, akkor ha lehet - ésszerû kereteken belül (ki van mögöttem?) -, meg kell állni. Ha ugyanis mindenki így viselkedik, erre számít, akkor sem történik baleset.
Sonic sajnálatos esetében a csapatban motorozók különbözõképpen gondolkodtak, ez okozta a balesetet. Ez máskor is megtörténhetett volna (pl. egy mögötte lévõ autós) esetén is. Ha pedig mindig átmész egy pirosas sárgán, akkor keresztbõl csaphat el egy távolról gyorsan nagy sebességgel keresztezõ jármû. És akkor lehet, hogy Sonic pont másik véleményen lenne egy hasonló fórumon.
Jó lenne, ha lenne olyan statisztika, ami a két eset között segítene dönteni. Bár lehet, hogy csak körül kell nézni. Elõre-hátra-balra-jobbra. |
|
 pijeer
|
2010-05-30, 21:54 |
Nehéz eset ez, megállni vagy átmenni?
Úgy hiszem TOKO véleményét osztom. Ne vészfékezz, menj át a sárgán. Persze ez helyenként változó: Mo-on a sárgánál általában gázt adunk , hogy még átcsusszanjunk a lámpán a piros elõtt. Ahol jelenleg lakom Belgiumban, a lámpához zöld jelzésnél érkezõ minden esetben fékez, mert számít rá, hogy hamarosan sárgára vált és szinte soha nem is hajtanak át rajta. A piros pedig tabu. Mondjuk szinte minden lámpás keresztezõdésben villog a mozgásérzékelõ kamera. 
Széles utat! |
|
 Arpi
|
2010-05-30, 19:40 |
Tanulságos történet, az igaz. Ha sárgul, és meg akarok állni, figyelek a hátam mögé is. |
|
 TOKO
|
2010-05-30, 18:12 |
Ákos: A visszaszámolás szerintem azért van,hogy a késõbb érkezõ motorosok láthassák,hogy mennyi idejük van még elõresorolni
A zöld 5-ször villog és sárga. Ha sárgán mész át 35eur fizetsz(ha ott a polizei)
Kipróbáltam amit írtál az esõben és nem esõben való kanyargásokra.Alkalmaztam,hogy elõre néztem és úgy döntöttem a motort,néztem a távolabbi pontot. Szuperul bevált De tényleg- köszönöm.
Ugyanis motoros tréningre nincs idõm elmenni,így a gyakorlatban alkalmazom. |
|
 Akos
|
2010-05-30, 17:56 |
TOKO: Nemigen értem minek kell a zöldnek villogni... hisz azért van a sárga, hogy annál ha tudsz álj meg. Ha meg rövid, akkor hosszabb sárgára van szükség
Ez olyan vészkiáltásnak hangzik - "Lassan jön a sárga! Gyorsíts!"
Mo. is van olyan lámpa ahol számol vissza egy számláló.
Ennek csak egy értelmét látom. Ha nem számol, nem villog semmi, akkor mindenki siet a zöldön (ha éppen nem alszik).
És éppen ezért, ha számol és látják van még idejük nem sietnek, nem hajtanak gyorsan.
Szerinted minek számol vissza? Illetve minek villog? |
|
 TOKO
|
2010-05-30, 17:45 |
Régen,még a szoci idõben velünk is megtörtént egy hasonló szitu. Debrecenbõl,motorostaliról jöttünk haza és talán az utolsó lámpánál mi ketten megálltunk a sárgánál,de aki utánunk jött belecsúszott a haverom Jáwájába.Az esõ esett,így nem tudtak úgy figyelni,és elestek.
Hol volt akkor még gerincprotektor?
Hol volt esõruha?
Ausztriában már a zöld el kezd villogni,így rá tudsz tartani a sárgára.
Bár mikor én tanultam,az volt,hogy inkább menj át a sárgán,de ne vészfékezz.
Na röviden ennyi |
|
 Akos
|
2010-05-30, 16:12 |
Sonic: Ez a történet nagyon tanulságos, remélem ennek a cikknek a következtében kevesebb baleset fog bekövetkezni.
Ha úgy gondoljátok, van saját példátok arra, hogy mire érdemes figyelni, írjátok meg ide a fórumba. |
|
|
|