BelépésVaslovasok.huMotoros túrák animáció

10 napon belül nincs aktív túra...
2010.05.30. | A bejegyzést írta: Sonic

Te meg szoktál állni a sárga jelzésnél?
Egy tanulságos történet.

A "Hogyan motorozzál csapatban?" bejegyzésem következtében kaptam egy levelet az egyik motoros társunktól. Érdekesnek találtam a történetét és úgy gondolom neked is tanulságos lehet.

Bevezető

Nagy örömmel szoktam olvasni a Vaslovasok hírleveleiben az írásaidat, tényleg jók, és tanulságosak. Viszont most megakadt a szemem egy mondaton, amivel nem teljesen értek egyet. Tulajdonképpen egyet is érthetnék, de sajnos érintett vagyok a témában, így gondoltam megosztom Veled az ehhez kapcsolódó sztorimat.

Írod:
"Előfordul, hogy még a csapat egyik fele megy át a zöldön, te közben pirosat kapsz. Ne akarj mindenáron átjutni! Nyugodj meg! Meg fognak várni! Ha nem, akkor így jártál:)"

A történet...

Tavaly nyáron sajnos pont azért tört össze az egyik motorostársam, mert nem mentem át a sárgán.

Történt, hogy Szlovéniában túráztunk, gyönyörű helyeken, bitang jó minőségű szerpentineken.
Négy napos  volt a túra, ami tulajdonképpen nagyon jól sikerült, egyetlen necces szituációnk sem volt, pedig elég határozottan döngettünk az Alpok szerpentinjein. 

Tudni kell rólam, hogy nagyon defenzíven, körültekintően, óvatosan, viszont dinamikusan motorozom. Szóval sikerrel abszolváltuk a túrát, viszont hazafelé jövet Maribor környékén történt egy "kisebb" baleset. Itt már nincsenek hegyek, a "nehéz terepet" magunk mögött hagyva tekertünk hazafelé, egy autóút szerű 2x2 sávos úton.

Negyedikként haladtam a sorban, mikor egy kereszteződéshez érve sárgára váltott a lámpám. A sor elején haladó két társam még  simán átért zöld jelzésen, az előttem haladó srác pedig fékezett, mivel neki is már "sárgult a lámpa". Bevallom őszintén még én is szerettem volna átmenni a sárgán, de tekintettel arra  hogy az előttem lévő srác is fékezett és lehúzódott jobbra, én sem mentem át megelőzve őt, hanem beálltam mellé szépen, ahogy kell.

Utólag kiderült, nagyon rossz döntés volt részemről, mert nem telt el 2 másodperc, és a
2x2 - es kereszteződés kellős közepén találtam magam fekve, lábamon a 220 kg -os vassal. Pillanat alatt zajlott le az egész, életem egyik legsz*rabb élménye volt!

A mögöttem jövő chopperes "srác" (nekem inkább 65 körüli bácsi) telibe vert hátulról, és kiütötte alólam a motort, olyan erővel, hogy én a kereszteződés közepéig repültem. Isteni szerencsém volt, hogy keresztben nem indult még el senki, mert akkor biztos hogy  átmennek rajtam. Mozdulni nem tudtam, rajtam a motor, ketten ugrottak oda társaim közül, és autósok is jöttek segíteni. Két-három lámpaváltás ki is maradt, amíg rendezték a "terepet", pedig elég nagy volt a forgalom. Lerángatták rólam a gépet, én nem tudtam ráállni a lábamra, egy lábon ugrálva szerencsétlenkedtem, oldottam meg a betétlap kitöltését.

A baleset du. 17h - kor történt, vasárnap. Elég fáradt voltam már mivel reggel óta motoroztunk, csak egy dolog lebegett a szemem előtt, minél hamarabb hazaérni. (Pedig még majdnem 500 km-re voltunk Pesttől.) A motor szerencsére aránylag megúszta, üzemképes maradt.
Kipuf csúnyán elhajlott, (szerencsémre az első fékkar nem tört el így tovább tudtam menni), az idomokon egyetlen karc keletkezett hála az oldaltáskáimnak, amiken  fölfeküdt a motor. 

Összeszedtük magunkat, és elindultunk hazafelé.
Rohadtul fájt a jobb lábam,  - de jöttem, -  nem érdekelt semmi. A hátsó féket nem tudtam használni. A visszaúton a tankolást úgy oldottuk meg, hogy nem szálltam le a motorról, hanem valaki mindig bement fizetni helyettem. Éjfélre értem haza, másnap sebészet, 4 hét fekvőgipsz majd járó, és az ezzel járó kellemetlenségek. Azóta hála Istennek a lábam teljesen felépült, mintha nem is lett volna balesetem. Futok, bringázok, spinningelek, a legkisebb fájdalom nélkül.

NAGYON FONTOS: GERINCVÉDŐ !
Ha tehetném kötelezővé tenném minden motorosnak. Én ennél a balesetnél kb. 5 métert repültem, (60 - al ért utól jó képességű motorostársam) és totál a gerincemre estem.
(Pont a túra előtt vásároltam egy Forcefield gerincvédőt) Komolyan csodát tett !
Olyan szinten védte meg a gerincemet, hogy semmit sem éreztem a bukásnál, és utána sem.
Mintha el sem estem volna, a legapróbb (gerinc) fájdalom nélkül "jöttem ki" a bukásból.
Hozzáteszem, hogy volt rajtam egy hátizsák is, de vélhetően a gerincvédőnek köszönhetően úsztam meg karcolás nélkül. Egy tompa puffanás volt az egész, mintha egy matracra estem volna.

Szóval Forcefield: Respect, le a kalappal!
(Az öreg aki kiütötte alólam a gépet, azóta is a gerincét fájlalja, pedig ő nem is arra esett, és közel sem repült akkorát mint én.)

Bocsi, ha kicsit hosszúra sikeredett, de gondoltam megosztom Veled ezt az "élményt".
Az esetből tanulva, ha ezek után sárgára vált előttem a lámpa, SOHA nem fogok fékezni, hanem inkább odahúzok neki. Ha így cselekedtem volna, elkerülhettem volna a tavalyi csúnya balesetemet. Mondom, én is úgy terveztem hogy át sliccolok, csak rossz döntést hoztam, mivel megtévesztett az előttem haladó társam, akit nem akartam megelőzni. Ő is fékezett, megállt, ezért én is megálltam. Utólag már nagy hiba volt. De a lényeg hogy fölépültem 100%-osan,  - jól vagyok, -  idén még nem motoroztam, de nagyon hiányzik már.


Megmondom őszintén kicsit félek elővenni a motort a tavalyi eset miatt.  (Simán ottmaradhattam volna, de úgy látszik Istennek még tervei vannak velem :) )
Minden nap a motorozásra gondolok hogy "de jó lenne", csak rajtam van a para, rohadt egy érzés. Hiába figyeltem állandóan, óvatosan, körültekintően motoroztam, soha nem állatkodtam, és mégis mások hülyesége miatt majdnem meghaltam. Egyelőre nem adom el a motort, de úgy érzem, hogy "rá kell pihennem" az esetre.

Élményekben gazdag balesetmentes motorozást kívánok Nektek!
Figyeljetek magatokra, egymásra, mindenkire!

Végszó

Ez úton is köszönöm Sonic-nak, hogy megosztotta velünk a történetét. Érdekelne a Te sztorid is, ha úgy érzed mások tanulhatnak belőle.




Hozzászólások a/az "Te meg szoktál állni a sárga jelzésnél?" bejegyzéshez
Szólj hozzá a cikkhez!
Lépj be vagy regisztrálj az oldalra ide kattintva, hogy hozzá tudj szólni a cikkhez.
0. oldal.

Vlaci
2012-05-16, 23:20
Sárgabika!
Ez tényleg mulatságos és bravúros is. A főszereplő is ráérzett az összefüggésekre. Nemsokára az üldözők hátrafelé való "lenyilazása" is menni fog! (Meg azoké is, akik nem tartják a követési távolságot)

Sárgabika
2012-05-16, 09:41
VLACI: azért ez nem teljesen így van... csak fantázia kérdése:)
YouTube video

VLACI
2012-05-15, 23:36
Bozso!
Valahogyan hasonlóan vagyok én is az idővel, a mostani hétvégén is kicsit sok lesz a "nem motoros kötöttségem". Csütörtök 18 óra felé talán feltűnhet esetleg egy kis gurulós szabadságra való idő a láthatáron.

(Tetszik a vaslovas névválasztás. A történelmünk legalább 98 %-át lovasként élték meg eleink. Mi már nem nyilazhatunk hátrafelé a nyeregből, viszont jobban bedönthetjük a motort, mint a lovat...)

Bozso
2012-05-15, 23:07
VLACI: A mostani hétvégém most telitett általában mint mindig, ha nincs melóm valami programot keresek vagy találnak nekem, de hét közben estefelé keress bátran és akkor beszélünk a guriról. Nyáron még 11után is lehet koptatni a flasztert.

VLACI
2012-05-15, 22:45
Bozso:
Benne vagyok, pénteken hívjuk egymást telefonon!
A számodat beírtam a telefonba.
Jó gurulást!

Bozso
2012-05-15, 22:38
VLACI: Jó beszélsz földim, gurulni mikor fogunk egy nyár esti laza hűsítő guriga pl.: StLaci, Fellegvár itt föl ott le utána Dbkő, végén Endrén egy hatalmas fagyi kehellyel zárnánk a napot. Nyalogatás közben meg ki tárgyalnánk az aktuális okosságokat a motorozás és a nem fer bűntikről.

VLACI
2012-05-15, 22:01
Szervusztok!
50 km/h esetén 3 mp alatt valóban 42 métert teszünk meg, ha fékezés és gyorsítás nélkül tovább gurulunk.
Mire elég ez? Ebből max. 14 méter (1 mp) a reakcióidőhöz tartozó szakasz. A fennmaradó 28 méteren normál, üzemi fékezéssel meg lehet állni (3,5 m/s2 lassulással). Vészfékezésnél, begyakorolt (!) technikával optimális esetben 14 méter fékúton is meg lehet állni, azonban ezt csak baleset elhárítása végett lehet bevetni. Az indokolatlan vészfékezés forgalomban balesetveszélyes, ezért tilos is.
Ha a kereszteződéshez közeledve számítunk arra, hogy a zöld lámpa jelzés sárgára válthat, akkor egyrészt előzetesen a hátunk mögötti nyomulást is felmérhetjük egy rövidke tükörbe pillantással, másrészt felkészíthetjük a jobb lábunkat és kezünket a fékezésre. A reakció idő ezáltal lerövidülhet, s nyerhetünk 4-5 métert is (fiatalok előnyben!).
A büntetés szempontjából a kereszteződés előtt, az út jobb oldalán lévő lámpa vonala (út irányára merőlegesen) a döntő.
Ha a jármű orra ezen túlhaladt a pirosra váltás pillanatában, és sikerült áthajtani a keresztezésen, akkor nem lehet kiszabni a 100 ezer Ft-os büntit.
A bünti akkor sem jár, ha a fékezés végén a keresztődés területén valahol sikerül megállni.
A sárgán áthajtás büntetését nehezebb "megalapozni", a fotósorozat elemzése alapján be kell tudni bizonyítani (nekik !), hogy normál, üzemi fékezéssel is meg lehetett volna állni. Nem bonyolódok most bele a részletszámításokba, viszont ha valaki ilyen témájú levelet kapna Szombathelyről, vagy máshonnan, keressen meg (0630 9955 855), és segítek védekezni.
A túlélés ill.a biztonság szempontjai korlátosan felül írhatják a fenti leírtakat. Ha valaki mögötted 1-2 méter követési távolsággal "nyom előre", akkor ő veszélyeztetőnek számít, ekkor a fékezés gyengítése vagy kihagyása jelenti a veszély hárítását. (Ha fotóznak, akkor a nyomulósról is sok szép fotó lesz). Ilyenkor lehetőleg oldalra, inkább jobbra érdemes közben húzódni, hadd érvényesüljön a képeken az ő előzékenysége, s az ő sikere lehessen a csattanós befejezés !
Általában is érdemes megálláskor a sáv szélére húzódva megállni a lámpánál, a mögöttünk jövő, elbambuló "jóvoltából" ne kelljen hátra szaltót bemutatni a közönségnek...

A végső lényeg, kicsit szűkre van szabva a sárga jelzés időtartama, de ha nyugisan átgondoljuk az összefüggéseket, akkor nem kell félni.

Csapatban motorozáskor érdemes megállapodni, hogy ha a sárga jelzés(ek) miatt feldarabolódik a csapat, akkor a belterület vége előtt, esetleg után lesz gyülekező, ill. felzárkózás, senki ne kockáztasson.

Szeki
2012-05-14, 20:00
bogesz: Itt arról volt szó, hogyha 50 m-rel előtted vált sárgára, akkor simán meg tudsz állni, és nem kell vész fékezz.

bogesz
2012-05-14, 09:16
Amit Ladosa számolt egyébként helyt álló de hol a garancia hogy 42m-nél vált a lámpa ,mi van ha épp 15 m rel vagy előtte az szinte csak a reakció idő alatt megtett út .Vészfékezéssel megállsz akkor véged.ha behajtassz akkor büntetés Isten óvjon bennünnket

bogesz
2012-05-14, 09:06
Sziasztok. Valójában gyakorlati szakoktaktóként ezt már mi 20 évvel régebben kiszámoltuk,akkor az volt a tét hogy a tanúlónak mit tanítsunk hogy ne bukjon el a vizsgán.Az eredmény akkor is az volt ,hogy ez a rendszer balesetveszélyes nem működik.Most hogy a sárgáért büntetnek csak rátettek még egy lapáttal.Én ezek után félek motorral a jelzőlámpáknál ha a zöld zelzést már hosszú ideje látom lassítok mert a váratlan sárga az biztosan balesezveszély.

Szeki
2012-05-13, 16:40
Ladosa: Természetesen ezt a szabályok betartása mellett igaz, azaz 50 km/h sebességgel. (,O,) És ugye MI szabályosan közlekedünk? :)

Bozso
2012-05-13, 13:12
Motorral soha,de csak azért, hogy egy hasonlóan gondolkozó autós letoljon, és sor kettőbe tegyen egy f@sz félre értelmezhető és ezért büntetett szabály miatt. (oOo)SOHA

Ladosa
2012-05-13, 12:47
41.66 métert. Jól számoltam?

Azért az alatt megehet állni, illetve jó nagy kereszteződésnek kell lennie.:)

Szeki
2012-05-13, 12:29
bogesz: Ha matek, akkor csak számolás kérdése, hogy ha a sárga 3! sec-ig van, akkor mennyivel vagy előtte, ha bevált, meg tudj állni. Tehát először számold ki, mennyit mész a 3 sec alatt. Nagyon hosszú az a 3 sec!

bogesz
2012-05-10, 19:10
ez tulajdonképpen egyszerű matematika vegyünk egy 50 km sebességgel haladó járművet a lámpaváltás időpontját meg egy 30m hosszú kereszteződést meg egy normális 1msp reakció időt és ott van feketén fehéren hogy aki 10 m távolságból zöld jelzésnél behajtott a kereszteződésbe biztos hogy nem a sárgán hanem a piroson fog átmenni hülye emberek akiknek talán vezetői engedéyük sincs kitalálnak valamit és ott megállnak pedig ott a megoldás pl ausztria a villogó zöld a sárga előtt ........ ha azután is pirosban hagyja el a csomópontot aki a járművet vezeti akkor megérdemli a büntetést ...sajnos ebből megint az lessz hogy egy csomó vezető blokkolóra fékez és lessz egy csomó baleset

riby
2010-11-28, 10:28
Heló mindenkinek!
Csak akkor megyek át a sárgán, ha éppen előttem váltott.Vannak olyan fazonok akik nagy helyismerettel rendelkeznek és adott esetben jobbról vagy balról még sárgára váltáskor elindulnak veled keresztbe, na akkor van baj.
Az a véleményem, hogy csapatban guruláskor előre mindent meg kell beszélni, többek között a sárgán áthajtást is, és akkor mindenkinek egyértelmű lesz a viselkedés.Legyen egy vezető rutinos mocis az élen.(oOo)Egyenlőre ennyit ehhez a témához.
Már kicsit alszik a gépem sajnos(sir)

MSE
2010-06-03, 11:34
Sziasztok!
Pécsen is vannak ilyen lámpák és számolnak zöldnél és pirosnál is. Mindkettő praktikus. Én szeretem... Ákos által említett okokból is. :P Bár én inkább sms-t szoktam pirosnál írni.

Akos
2010-06-01, 08:51
Drz: Nem tudom... alig találkozok ilyen lámpával.

A pirosnál azért számol, hogy a hölgyek tudják mennyi idejük van még kisminkelni magukat:)

Szeki
2010-05-31, 20:54
Drz: Amit eddig láttam, az Miskolcon volt, a pirosnál, és a zöldnél is számolt, illetve számol.

Drz
2010-05-31, 20:41
Akos: Szerintem pirosnál számol vissza.

Szeki
2010-05-31, 07:50
Egy nagy lényeg! A sárga Mo-n 3! másodpercig van fent, ez alatt az idő alatt nagyon sok mindent lehet tenni. Eddig ilyen számadatokkal nem találkoztam, most, hogy új jogsit szereztem és elmondták, más szemszögből nézem a dolgokat. A sárgán, hacsak nem kell vész fékezni, át kell menni. De ha meglátod magad előtt a sárgát, igenis kezdj el fékezni, mert valószínű azért sárga, mert piros fog következni. Tehát a sárgánál is meg kell állni. Én is ezt teszem egy ideje. A tükröt motoron nézni kell, nehogy ilyesmi történjen, autóval kicsit jobb a helyzet. Ezt is kellene oktatni, mint azt is, hogy figyelek a motorosokra, autópályán is kötelező a jobbra tartás...

Akos
2010-05-30, 22:58
Gabor: Ha látom, hogy mögöttem nem fékeznek, akkor én átmegyek.

A Jani féle szalonnázós túrán elég jól döngettünk és egy hosszú jobbos kanyarban kapott kb. 10m-rel előttem pirosat. A mocim döntve volt és mögöttem is jöttek. Bár tudtam, hogy mögöttem senki nem fog a piroson átmenni, én azért vagy 3m-el a Jani előtt álltam meg, gondolván ha valaki nem tud megállni, akkor ne rajtam álljon meg:)

Akos
2010-05-30, 22:52
TOKO: A sárgánál miért fizetsz? Mo. a KRESZ-ben úgy van - "Ha még biztonságosan meg tudsz állni, akkor meg kell, ha nem akkor átmehetsz."

Örülök, hogy segítettem... ezek szerint úgy működik az agyad ahogy kell:);)

Gabor
2010-05-30, 22:48
Mi már fizettünk 100 000 Ft-ot piroson való áthajtásért. (Valószínűleg 1-2 mp körül lehetett a sárga, de bizonyíthatatlan. Mindegy.) Minnél több ilyen hely lesz, vagy minnél általánosabbá válik ez, a járművezetők egyre inkább a megállás melett fognak dönteni.
A számláló gondolom azért van ott, hogy meg tudd becsülni, az adott forgalmi helyzet mellett, hogy a kereszteződést el tudod-e hagyni, vagy sem. A kereszteződésbe behajtásnak tudtommal ez elvi feltétele.
Én a csoportos motorozást nem különböztetném meg az egyéb közlekedési helyzetben történő motorozástól. Ha sárga van, akkor ha lehet - ésszerű kereteken belül (ki van mögöttem?) -, meg kell állni. Ha ugyanis mindenki így viselkedik, erre számít, akkor sem történik baleset.
Sonic sajnálatos esetében a csapatban motorozók különbözőképpen gondolkodtak, ez okozta a balesetet. Ez máskor is megtörténhetett volna (pl. egy mögötte lévő autós) esetén is. Ha pedig mindig átmész egy pirosas sárgán, akkor keresztből csaphat el egy távolról gyorsan nagy sebességgel keresztező jármű. És akkor lehet, hogy Sonic pont másik véleményen lenne egy hasonló fórumon.
Jó lenne, ha lenne olyan statisztika, ami a két eset között segítene dönteni. Bár lehet, hogy csak körül kell nézni. Előre-hátra-balra-jobbra.

pijeer
2010-05-30, 21:54
Nehéz eset ez, megállni vagy átmenni?
Úgy hiszem TOKO véleményét osztom. Ne vészfékezz, menj át a sárgán. Persze ez helyenként változó: Mo-on a sárgánál általában gázt adunk , hogy még átcsusszanjunk a lámpán a piros előtt. Ahol jelenleg lakom Belgiumban, a lámpához zöld jelzésnél érkező minden esetben fékez, mert számít rá, hogy hamarosan sárgára vált és szinte soha nem is hajtanak át rajta. A piros pedig tabu. Mondjuk szinte minden lámpás kereszteződésben villog a mozgásérzékelő kamera. :)
Széles utat!

Arpi
2010-05-30, 19:40
Tanulságos történet, az igaz. Ha sárgul, és meg akarok állni, figyelek a hátam mögé is.

TOKO
2010-05-30, 18:12
Ákos: A visszaszámolás szerintem azért van,hogy a később érkező motorosok láthassák,hogy mennyi idejük van még előresorolni(:$)
A zöld 5-ször villog és sárga. Ha sárgán mész át 35eur fizetsz(ha ott a polizei)
Kipróbáltam amit írtál az esőben és nem esőben való kanyargásokra.Alkalmaztam,hogy előre néztem és úgy döntöttem a motort,néztem a távolabbi pontot. Szuperul bevált!!! De tényleg- köszönöm.
Ugyanis motoros tréningre nincs időm elmenni,így a gyakorlatban alkalmazom.(oOo)

Akos
2010-05-30, 17:56
TOKO: Nemigen értem minek kell a zöldnek villogni... hisz azért van a sárga, hogy annál ha tudsz álj meg. Ha meg rövid, akkor hosszabb sárgára van szükség:)

Ez olyan vészkiáltásnak hangzik - "Lassan jön a sárga! Gyorsíts!":)

Mo. is van olyan lámpa ahol számol vissza egy számláló.
Ennek csak egy értelmét látom. Ha nem számol, nem villog semmi, akkor mindenki siet a zöldön (ha éppen nem alszik).

És éppen ezért, ha számol és látják van még idejük nem sietnek, nem hajtanak gyorsan.

Szerinted minek számol vissza? Illetve minek villog?

TOKO
2010-05-30, 17:45
Régen,még a szoci időben velünk is megtörtént egy hasonló szitu. Debrecenből,motorostaliról jöttünk haza és talán az utolsó lámpánál mi ketten megálltunk a sárgánál,de aki utánunk jött belecsúszott a haverom Jáwájába.Az eső esett,így nem tudtak úgy figyelni,és elestek.
Hol volt akkor még gerincprotektor?
Hol volt esőruha?
Ausztriában már a zöld el kezd villogni,így rá tudsz tartani a sárgára.
Bár mikor én tanultam,az volt,hogy inkább menj át a sárgán,de ne vészfékezz.
Na röviden ennyi(A)

Akos
2010-05-30, 16:12
Sonic: Ez a történet nagyon tanulságos, remélem ennek a cikknek a következtében kevesebb baleset fog bekövetkezni.

Ha úgy gondoljátok, van saját példátok arra, hogy mire érdemes figyelni, írjátok meg ide a fórumba.

Legutóbbi bejegyzések


Hogyan motorozzál csapatban?
Zártkörű túrák szervezése
Közlekedési tanácsok motorosoknak
Pécs környéki motoros túraútvonalak
Hogyan tárold télen a motorodat?
További bejegyzések >>

Eseménynaptár


További programok >>
Motoros túrák, programok, találkozók, rendezvények, események
C Minden jog fenntartva 2006-2014 Vaslovasok.hu | Copyright és Adatvédelem | Médiaajánlat
IP címed:
54.198.134.32