BelépésVaslovasok.huMotoros túrák animáció

 5 nap múlva: KANYARGÓS KALANDOK OSZTRÁK-SZLOVÉN-HORVÁ túra.
 6 nap múlva: Harley Davidson Fesztivál Alsóőrs! túra.
 7 nap múlva: Albánia körutazás, 9 nap túra.
2010.05.07. | A bejegyzést írta: Turóczi Ákos

Utasként mire kell figyelned?

Ha még nem ültél motoron utasként, akkor talán úgy gondolod, hogy olyan mintha egy autóba utasként utaznál. Sajnos ha így gondolod, akkor nagyot tévedsz!:) A motoros utasának éppen olyan képzettnek kell lennie a maga módján mint a motor vezetőjének. Ha utasként nem vagy képzett, akkor bizony komoly veszélybe sodorhatod a motor vezetőjét és magadat.

Indulás előtt

Fontos, hogy motorra szoknyába, vagy lenge öltözetbe soha ne ülj fel, mivel a motoron ülve menet közben könnyen a szél olyan helyre sodorhatja a ruhád, hogy az beakadva balesethez vezet. A legjobb tanácsom az lenne, hogy csak motoros öltözékben ülj motorra, de mivel tudom, hogy ez nem minden esetben kivitelezett, ezért fogadd meg az alábbi néhány tanácsot.

  • ha cipőben vagy rejtsd el a cipőfűződ, nehogy bármibe beakadjon
  • öltözz zárt feszes ruházatba
  • tetőtől talpig legyen rajtad ruha, a miniszoknyát hagyd meg más alkalmakra.
  • a biztonságod érdekében legyen rajtad védőfelszerelés, ami megvéd ha esetleg elesnétek. Legalább egy bukósisakot és egy kesztyűt vegyél fel ha mást nem is. Hozzáteszem ez édes kevés, ha baj van, hisz ezért találták ki a motoros felszerelést.

Karjelzések a motorosnak

Indulás előtt jó tisztázni néhány karjelzést és gesztust, mivel menet közben nem igen tudtok beszélgetni egymással.

  • ütögesd (persze ésszel) a motoros hátát vagy combját ha valami nagy problémád van. Például darázs ment a kabátodba, vagy begörcsölt a lábad.
  • ha valamit mutatni akarsz, akkor ne érj a motoroshoz, csak nyújtsd ki a kezed úgy, hogy lássa.

Felszállás a motorra

Addig ne ülj fel a motorra míg arra a motor vezetője nem adott jelzést. A motorosnak felszállásod előtt be kell húznia a féket és ki kell támasztania magát nehogy felboruljatok míg te felpróbálsz ülni mögé. Várd meg minden esetben a jelzést!

Ha megkaptad a jelzést, akkor óvatosan lépj a hátsó lábtartóra és fokozatosan "emeld át magad" az ülés felett. Ha hirtelen lépsz fel, akkor megbillen a motor és az könnyen boruláshoz vezet. Azért kell óvatosnak lenni, hogy a motoros ellensúlyozni tudja a te súlyodat, ugyanis míg fel nem ülsz, addig neki ellen kell tartania.

A legfontosabb szabály

Amennyiben már felültél a motorra és mindkét lábadat a lábtartóra raktad, azután nem veheted le őket onnan. Addig nem még a motorról le nem akarsz szállni és erre jelzést nem kaptál. A lábadnak minden esetben mindig a lábtartón a helye. Amikor a motor megáll egy kereszteződésben, a pirosnál, az utcasarkon a lábadnak a lábtartón a helye. Nincs olyan szituáció a leszálláson kívül, amikor leveheted onnan.

Megjegyzem ha látod, hogy a motoros lába megcsúszik, vagy vészhelyzet van, akkor ha tudsz segíts neki, de általános szabály, hogy a lábtartón van a lábad helye leszállásig.

Menet közben

Menet közben a legfontosabb, hogy bíznod kell a motorosban és ezt tényleg abszolút bizalmat jelent! Fontos, hogy ne félj, mert arra könnyen ráfizethettek.

Indulás

Indulás előtt figyelj arra, hogy a testsúlyod előre legyen helyezve. Magyarul dőlj előre, nehogy leess egy hirtelen indulásnál. Ha lámpánál álltok, akkor ne bámészkodj, hanem te is figyeld a jelzőlámpát, mivel mi motorosok elég dinamikusan indulunk és nagy meglepetés lehet a vége. Kapaszkodj és figyelj! Ennyi a lényeg:)

Váltásnál

Többnyire a motorosnak kell figyelni a pontos és finom váltásokra, de általában azért a motor billen, ilyenkor könnyen összeütődik a bukósisak, főleg sportmotoroknál. Figyelj, hogy ne fejelgesd az előtted ülőt.

Kanyarban

A kanyar a legveszélyesebb szituációk egyike az utas szempontjából. Több ezer kilométer után az utas és a motoros összeszokik, de eleinte nagy a bizalmatlanság. Egy nagyon fontos szabály van, amit ki is emelek!

Mindig, minden esetben függetlenül attól, hogy mennyire félsz vagy sem! Mindig abba az irányba és annyira dőlj te is mint a motoros előtted! A jó utas olyan mint egy krumplis zsák!

Remélem aki mögé felülsz annak van esze és nem rögtön az első alkalommal a lábtartóig akar dönteni veled. A motorosnak és az utasnak össze kell szoknia. Ezt a legtöbb motoros azért tudja, szerencsére. Tartózkodj azoktól, akik egy körre akarnak elvinni, mert biztos, hogy meg akarják mutatni mennyire tudnak motorozni, csak azt felejtik el, hogy olyan ül mögöttük, aki egyáltalán nem tud motorozni. Történt már ebből haláleset...

Tehát, légy krumplis zsák! Tanulj a krumplis zsáktól!

Lassítás

A motoron próbálj, mindig stabilan kapaszkodni. Készülj fel arra hogy fékezéskor, ki kell támasztani magad, vagy meg kell kapaszkodnod. Igyekezz nem odanyomni magad a motoros testéhez és rajta támaszkodni, mivel ezzel zavarod az irányításban.

Néha, városi menetben az utas hajlamos a vezető combjára tenni a kezét lazítás képen. Ne tedd! Ha hirtelen lassítani kell, akkor a lábát lefele fogod nyomni, mivel előre billensz és azon támaszkodsz meg. Ezzel zavarod a fékezésben, vagy éppen a váltásban. Néha éppen ezen múlik egy baleset kivédése.

Leszállás a motorról

Ha a motor megállt és a motoros kitámasztotta magát, valamint jelezte hogy felkészült, csak abban az esetben kezd meg a leszállást.

Végszó

Ez a cikk elsősorban tapasztalatlan utasoknak készült. Remélem tudtam segíteni, hogy utasként a maximumot hozhasd ki magadból és nagyobb galiba nélkül éld át a motorozás felejthetetlen élményét!




Hozzászólások a/az "Utasként mire kell figyelned?" bejegyzéshez
Szólj hozzá a cikkhez!
Lépj be vagy regisztrálj az oldalra ide kattintva, hogy hozzá tudj szólni a cikkhez.
0. oldal.

Elfanda
2017-04-24, 21:29
Tunde:
Ennek örülök :)
bizony, még élvezhetőbbé teszi az utazást! :)

Tunde
2017-04-24, 18:35
Elfanda:
Szuper! Képzeld, azóta már másnak is ajaánlottam, és hasonló jókat tapasztaltak Ők is!
Azért is öröm ez számomra, mert én eddig mindösszesen 1,5 ;) alkalommal ültem az utasülésen,és megmagyarázhatatlan okokból nem is vágyom oda (:p), ha nem muszáj..., de nagyszerű érzés, hogy annak, aki ott utazik, még élvezhetőbbé válik ennek köszönhetően:)

frike26
2017-04-04, 21:17
Elfanda: egy kis Sprite kell az ülésre... hagyni megszáradni... olyan mint a recaro ülés 4 pontos biztonsági övvel!

Elfanda
2017-03-29, 21:38
Tunde: kipróbáltunk a Triboseat csúszásgátló üléshuzatot, szenzációs számomra! míg eddig egy kis gázadásra vagy fékezésre csúszkáltam, most már egyáltalán nem! Csak ajánlani tudom, nekem nagyon bevált :) Számomra hasznos kis dolog, főleg, hogy itt a tavasz :)

frike26
2017-03-20, 20:18
Bozso: ezt elkaptam, ezzel fogok álmodni!
Frogi: Sírok! ezt szebben nem is mondhattad volna!

Bozso
2017-03-14, 23:43
Ezt nagyon figyeled most még ezen múlik minden Link

Frogi
2017-03-12, 17:26
nem szoktam a hátsó ülésre ülni, onnan nem érem el a kormányt(oOo)

RJancsi
2017-03-09, 09:59
frike26: Egy személyes tapasztalat. Amikor még GSX-em volt egy motorozásban járatlan hölgyismerősömmel mentem a dobogókői úton. Az első komolyabb kanyar előtt fékeztem, amitől ő annak rendje és módja szerint előrecsúszott és a családi ékszeremet odapréselte a tankhoz. Mint kiderült ez volt a kevésbé kellemetlen. Rádőltünk a kanyarra ő pedig jóindulatúan "vissza riszálta" magát a hátsó üléspárnára. Máig nem tudom, hogy sikerült bevenni a kanyart. Utána azonnal megálltam és megkértem, hogy ilyet többe ne....

frike26
2017-03-09, 08:38
Minden nagy vonalakban ugy van ahogy Motorostársam leirta a fenti cikkben többet én sem tudnék hirtelen hozátenni, csak ha mennék egy kört utasként (nosztalgia) akkor.Ami mosolyt csalt az arcomra az a Krumpliszsák, hát szerintem nem megfelelő a hasonlat, én nem szeretném ha egy tehetetlen test lenne mögöttem, mint tudjuk a mondás -részegekre- K.O. boxolókra vonatkozik: eldőlt mint a krumpliszsák! én nagyon érzem a motort hátul, de egy pár kilométer kell nekem is hogy ráérezzek. A 13 éves lányom egy sima 2 irányú út megforduláson olyat döntött hogy hogy a motor majdnem lefeküdt az útra én meg vért izzadtam mire egyenesbe álltunk. A kezdő még ne "kezdjen" döntögetni -üljön mint a cövek (népiesen-karó) elég a fej kitétele jobbra -balra az előtte ülő válla fölé, ja és VISSZA! az előtte ülő feje mögé, mert tudod ám hátulról is irányítani a motort! és ezt elől rettenetesen érezni!
-A hátul ülő rábízza magát teljes egészében a motor vezetőjére tehát a Túra stílusától függően kapaszkodjon a motoron nem kell szégyellni a derekának átfogását gyorsulásnál, de minden motoron megvan a lehetőség:a Suzi- gsx600f en van hátul kapaszkodó a fékezésre, a Gsx-r en a tankra támaszkodhatsz fékezéskor.
-Ennyit emlékezetből, kérnék még tapasztalt testvéreket ha lehet engem is javitsanak ki és saját biztonságunk érdekében is szóljanak hozzá ehhez a témához. Köszönöm!

Tunde
2016-10-07, 14:18
Elfanda:

Nagyszerű, örülök, ha segíthettem! Ha majd használatba veszitek, biztosan sokan örülnének, ha megosztanaád itt is a tapasztalatod!

Ugye? Főleg, ha a tartósság a cél... (:p)

Elfanda
2016-10-06, 13:33
Tunde:
Köszönöm a segítséget, már rá is találtam a megfelelőre :)
Bár a pillanatragasztó sem rossz megoldás... tartós :)

Tunde
2016-10-05, 10:37
Elfanda:
Szia Elfanda?
Javaslom a pillanatragasztót! ;)
Komolyra fordítva:
Vásárlási szándékkal néztem egyszer egy gépet, és azon láttam hasonlót. Akkor néztem utána mi ez, mert én nem tudtam…
Nem mai cikk, de talán kapható ma is, keress rá esetleg!:

Link

Elfanda
2016-10-02, 16:11
Sziasztok! Mit tehetnék az ellen hogy ne csúszkáljon a bőr ülésen a bőr ruhám? indulásnál vagy kisebb fékezésnél is csúszok előre-hátra. tartom magam, így Páromat nem zavarom a vezetésben. arra gondoltunk, hogy hasított bőrrel kellene áthúzni a motor ülését. valakinek van ezzel kapcsolatban tapasztalata? :)

Kopasz
2015-07-22, 15:36
Bozso: zohan: Ja és a mellemmel le moshatom a bogarakat a plexidről sofőr Úr!!!(:p)

zohan
2015-07-22, 07:40
Bozso: + egy kis hátmasszázs... (:p) (oOo) (nap)

Bozso
2015-07-21, 21:06
Minden kávémat fizesd, ha meg meg állok 1 kútnál ezt szeretném hallani Zsolt teli tankolhatom a motorodat. Hát ennyi.(oOo)

Zotya
2014-03-01, 10:27
RJancsi: . :)

RJancsi
2014-03-01, 09:46
Zotya: Én észrevettem! Diósd és Batta között térugrást hajtottál végre, Érd kimaradt. Meg tudom érteni... Ez a lényeg!!! (:D)

Zotya
2014-03-01, 09:03
Szeki: A sorok közt is kell néha olvasni. :) Vagy mint a mai filmeknél, a néző fantáziájára van bízva a film mondanivalója. Ebben az esetben is, valahol, az indulás és az érkezés közt van a lényeg. :) (:D)

Szeki
2014-03-01, 07:50
Zotya: Szép ez a százhalombattai táj... (oo)

Zotya
2014-02-28, 20:05
Hogy utasként mire kell figyelned? :) Mindenre, főleg ami körülötted zajlik. Figyeld a tájat, szívd magadba az illatokat, egyszerűen, élvezd a motorozást ! :)
Link

Dilettans
2013-09-02, 00:47
Az utóbbi hetekben két alkalommal is módom nyílt kipróbálni a benzintyúkságot pár km, illetőleg pár kör erejéig.
Bár az elméletéből jó eredménnyel vizsgáznék, a gyakorlatban nekem valami rettenet szörnyű volt hátul ülni annak ellenére is, hogy a szállítóim nem ma kezdték az ipart, mögöttük a biztonságom garantált volt.
Ezentúl még nagyobb respekt, minden elismerésem a krumpliszsákoknak!
:)

drz
2013-08-02, 18:23
Szundi: Akkor szerintem több elérhetőséget is adjál meg, hogy elérhetőbb legyél.
Motoros felszerelésed van?

Szundi
2013-08-02, 09:16
Barcsak vegre gyakorlatba ultethetnem eme jotanacsokat!

ppalacsinta
2013-07-05, 08:20
ez hasznos volt, én is köszönöm:D

dani416
2013-05-27, 16:26
Sárgabika: amikor elvittél két körre, akkor hiába írják, hogy "Figyelj, hogy ne fejelgesd az előtted ülőt.", akkor sem tudtam annyira visszafogni magamat bicepszből, mint amekkorát a szuzid fékezni képes. (:D) de igyekeztem krumpliskodni, jó kis menet volt.

Batman
2013-05-27, 12:28
Átjött. (oo)
Köszi.

Sárgabika
2013-05-27, 12:15
Batman:
Link

Batman
2013-05-27, 10:38
Sziasztok,új vagyok. :)
Érdekelne a topik címe,mire figyeljen az utasom?
Köszönöm.
Én

Szeki
2013-05-17, 21:32
Sárgabika: Hagyd, majd ott mondjuk tovább!!!

Sárgabika
2013-05-17, 09:09
tdk75: Csak, hogy érezd a törődést :)(:o)(,O,)

tdk75
2013-05-17, 08:46
Sárgabika: hááát.. mivel másképp nem tudtam jelezni, hogy nem egyedül megyek.. (:p)(:p)(:p) tudtam, hogy belekötsz.. (:D)

FZ6VARGA: sejtheted, én mennyire örülök.. (:D)

FZ6VARGA
2013-05-16, 20:43
tdk75: Szia! Semmigond örülök neki, hogy már (oOo) így tudsz jönni a túrára. :)

Sárgabika
2013-05-16, 20:11
tdk75: akkor te most egy motorost hozol magaddal???(:D)(:D)(:D)(:=)(,O,)

tdk75
2013-05-16, 19:57
taki67: Sziaaa :)
Na, de jó :) Milyen jó kis csapat gyűlik össze (:D)

taki67
2013-05-16, 09:46
Szia drágatdk75: lehet hogy én is megyek

tdk75
2013-05-16, 09:45
FZ6VARGA: sziaa :)
köszönöm, de van már sofőröm, a párom, úgy tűnik, tudunk is menni.. (:D)(:D)
ha minden jól megy, akkor ott találkozunk! :)

FZ6VARGA
2013-05-15, 22:53
tdk75: Szia! Hétfőn Kemencére lenne kedved(oOo) ???

Sárgabika
2013-04-12, 07:27
bikapa:
Is igen.. arra is..Régen Mz-n a bőrszíj is elég volt az ülésen...most már a kevlár is kevés ...;)(:D)

bikapa
2013-04-11, 22:06
Sárgabika: Azt hittem azokra a túramotorokon levő hátsó kapaszkodókra gondolsz.

Sárgabika
2013-04-11, 17:59
bikapa:
Helyesbítek..."kapaszkodó"...:(;)

bikapa
2013-04-11, 17:23
Sárgabika: A majrévas nem. Elég az a szíj, ami sportmotorok hátsó ülésén fut keresztbe. Lóf*szt nem ér, az is igaz, de a műszakira elég.

Sárgabika
2013-04-11, 16:44
Khm... tudomásom szerint... az utasnak lábtartó és majrévas műszaki tétel...(:D)(:p)

vicus
2013-04-11, 13:51
Marianna: Van olyan utasnak való fogantyú amit a tankra rá lehet szerelni (-a SHOX-ban beszerezhető) és nem kel a párodban kapaszkodnod (:p) így mind a 2-töknek kényelmes lesz a (oOo)(oOo)(oOo)

zohan
2013-04-11, 13:16
Marianna: Van itt más is a vaslovasságban aki nem éri át a másikat , mégis mennek, talán ők segítenek.

Vagy vezess te , esetleg kérd meg hogy ne 6 ezres fordulaton dobja ki a kuplungot induláskor.

Egyébként nem is értem minek átölelni a vezetőt ?

(oOo)(nap)

zx10r
2013-04-11, 02:09
Marianna: Dehogy is! Ne add fel! Ragadd meg amit még elérsz és mondd, hogy Jiiiiihaaajj ! :)

Bozso
2013-04-11, 00:03
Marianna: Szerintem ilyen esetben ne ülj motorra mert végig szenveded az egészet.

Marianna
2013-04-10, 23:50
Sziasztok! egy olyan kérdésem lenne ha nem érem át a párom és az egyik kezem a tankon van de a másik kezemmel nem tudom átfogni a csuklom akkor abban az esetben mi a teendő??? :)
Előre is köszönöm szépen :D

Meki
2012-04-30, 21:50
HuliErika: Akkor egy "rajongóval" több van...frankó. :)

HuliErika
2012-04-30, 13:28
Sziasztok!
Életemben először,nem fiatalon,de fiatalosan kipróbáltam végre
milyen krumplis zsáknak lenni!:):)Természetesen előtte tájékozódtam az oldalatokon a helyes viselkedésről.Köszi a jó tanácsokat,hasznát vettem.Máris megkaptam a fertőző betegséget(Szabadság, motorozás).Párom szerint jól sikerült az első út,de még sokat kell gyakorolni,így együtt.

Legutóbbi bejegyzések


Hogyan motorozzál csapatban?
Zártkörű túrák szervezése
Közlekedési tanácsok motorosoknak
Pécs környéki motoros túraútvonalak
Hogyan tárold télen a motorodat?
További bejegyzések >>

Eseménynaptár


További programok >>
Motoros túrák, programok, találkozók, rendezvények, események
C Minden jog fenntartva 2006-2014 Vaslovasok.hu | Copyright és Adatvédelem | Médiaajánlat
IP címed:
34.229.131.158