Veszélyek a buszsávban
A KRESZ idei (2010) módosítása szerint végre legálisan haladhatunk a busz sávban. Ez az új szabályozás szerencsésnek mondható, de veszélyt is rejt magában. Ezekről a veszélyekről szeretnék néhány szót ejteni.
A láthatatlan motoros
Mikor a forgalomban közlekedsz, mindig gondolj arra, hogy láthatatlan vagy! Ha így gondolkozol, akkor érhet a legkevesebb baleset. Mindig úgy válaszd meg a pozíciód, hogy a lehető legtöbb időd legyen reagálni a melletted levő autó irányváltoztatására. Erre a képességedre a buszsávban is szükséged lesz!
Hol közlekedj?
Ha a buszsávban haladsz és balra tőled tömött autósor van készülj fel arra, hogy lesz olyan türelmetlen autós, aki ki fog eléd kanyarodni. Mindig visszafogott legyen a tempód, ne haladj gyorsan! Figyeld a melletted sorakozó autók első kerekének az állását. Ha ki van fordítva, akkor lassíts és legyél figyelmes (nyilván nem egyenesen kíván továbbhaladni).
Fontos azt tisztázni, hogy sávod melyik oldalán érdemes haladnod. Én azt javaslom, hogy ameddig tőled jobbra nincsen utca, addig a sávod jobb oldalát-közepét foglald el, hogy minél távolabb legyél az autóktól, illetve minél több időd legyen elkerülni az ütközést. Ha távol vagy a kocsisortól nagyobb szögben látod az autókat, így könnyebben észleled a mozgásukat.
Ahogy egy utcához közeledsz, sorolj át a sávod bal oldalára azért, hogy ha esetleg egy autós kidugná a kocsija orrát ne ugorj át rögtön a motorháztetőn. Megjegyzem baloldalról, sokkal jobban belátsz az utcákba és az autós is hamarabb észrevesz téged. Légy óvatos, mivel még nem szoktak hozzá az autósok, hogy a buszsávot te is használhatod. Nem is fognak rád számítani!
Irány a terep!
Az olajfolt
Ha hiszed ha nem, a buszsávban buszok is közlekednek! Ezek a buszok rendkívül hasonlítanak a 007-es ügynök autójához, azzal a különbséggel, hogy egyfolytában olajjal öntözik az utat. Ha jól megfigyeled a sávodat látni fogsz olajfoltokat, amibe ha szerencséd van bele is mész. Az olaj rákerül a gumidra és még métereken keresztül rajta is marad. Mondanom sem kell, hogy az olaj rontja a tapadást és a kanyarban igen kellemetlenül érhet, ha megcsúszik a kereked. Figyelj az olajfoltokra és lehetőség szerint kerüld azokat. Az olajfoltra ráhajtás után érdemes enyhén megmozgatnod (döntögetni) a motort az úton, hogy a gumi felületéről lekopjon minden irányból a szennyeződés.
Nyomvályú
A nyomvályút a nagy tömegű gépjárműveknek köszönheted. Az út felgyűrődik és a sávod közepén egy "púp" a sávod szélein egy "mélyedés" alakul ki. Ezt nevezzük nyomvályúnak. Motorral nem szerencsés a púpon közlekedni mivel az a legegyeletlenebb. Ha teheted, válaszd az egyik kerék nyomvonalát.
Előfordul, hogy át kell haladni a sáv egyik oldaláról a másikra, ebben az esetben ara figyelj, hogy a lehető legmeredekebb szögben közelítsd meg a "púpot" és közben szorosan fogd a kormányod. Számíts rá, hogy a motor meginoghat még átértsz a "csúcson":)
Közlekedés a buszsávban
Közlekedési lámpa
Ha a buszsávban vagy rád is a "busz" feliratú lámpa jelzése vonatkozik, ezért ne várd meg a zöldet, hanem indulj a "busz" szabad jelzésére.
Buszt kerülve
Amikor egy busz megáll előtted és te kikerülöd, mindig legyél figyelmes és számíts rá, hogy egy gyalogos kiléphet eléd a busz takarásából.
A buszt soha ne kerüld ki jobbról, se menetközbe sem pedig álló helyzetben. Sem a buszvezetők sem pedig az autósok nem figyelnek a jobb tükörbe ha tudják, hogy az úttest jobb szélén közlekednek.
Amit még érdemes megemlíteni, hogy a busznak holttere van, tehát a buszvezető nem minden esetben vesz észre téged. Általános szabály, hogy ha Te látod a buszvezető arcát a tükörben, akkor Ő is lát téged. Lehetőleg közlekedj úgy, hogy mindig tudd milyen színű a buszvezető szeme.:)
Busz feliratok az aszfalton
Esős időben az aszfalt kevésbé tapad, és a tapadást tovább rontja az útra felfestett "busz" felirat. Ha fékezel mindig figyeld hol közlekedsz és mi kerül a kereked alá!
Végszó
Ne feledd, hogy a szabályozás még fiatal, ezért az autósok nincsenek hozzászokva, hogy a buszsávban nem csak buszokat és taxikat keressenek a tükörben. Gondolja arra amikor motorra ülsz, hogy láthatatlan vagy és közlekedj is úgy!
Észrevételeidet és bővítési ötleteidet várom a fórumban
|